JT / 'IUS PRIMAE NOCTIS'
2017. november 25. írta: Egonymus+

JT / 'IUS PRIMAE NOCTIS'

ipn.jpgAz előző posztomat egy levél ihlette. Úgy látszik ez a hét egy kissé, a testiség és Jehova Tanúi témakörében ragadt le. Eredetileg az örök élet, mint JT reménységről akartam írni ezen a héten, de majd legközelebb. Most nézzünk egy másodkézből hallott történetet, Jehova Tanúi egyik gyülekezetéből.

Egy vénnel történt bizalmas beszélgetés folyt, roma származású testvérek gyülekezetbe történő beilleszkedéséről. Az eset a 80-as évek második felére datálódik. Személyiségi jogok miatt a magyarországi települést nem nevezném meg. Maradjunk annyiban, hogy egy negyvenes éveiben járó testvérnő egyedül nevelte tizenéves, fiatalkorú lányait. A férj nem volt Jehova Tanúja. Roma hagyományokat/szokásokat követve, élni akart az első éjszaka jogával a lányait illetően. A feleség a lányaival együtt természetesen kizártnak tartották, hogy ilyesmi történhessen. Jehova bibliai parancsa és a világi törvények is elítélik a vérrokonok nemi kapcsolatát. A történet válással végződött.

Később megkérdeztem erről egy cigány testvért. Szerinte van alapja ennek a hallgatólagos szokásjognak a roma nemzetiségűek között. Állítólag a múlt földesúr/jobbágy rendszerében is volt ilyen „jog”, amit pénzzel meg lehetett váltani. XV-XVI. századi Skót ill. svájci eredete is felmerült  ennek a gyakorlatnak. A realista gondolkodású történészek kitalált legendának tartják.

„Ha ennyire bizonytalan az első éjszaka jogának eredete, valóságtartalma, akkor miért vált mégis ennyire elterjedtté? A felvilágosodás írói a ludasak a történetben, többek között Voltaire, aki a sötét középkor jobbágyi kiszolgáltatottságát akarta ezzel a rémmesével szemléltetni. Később Mark Twain is átveszi, sőt megjelenik az opera világában: például a Figaró házasságában vagy a Don Giovanniban. Innen aztán egyenes út vezet a közgondolkodáshoz.”

Idézet a http://torimaskepp.cafeblog.hu/2016/08/31/az-elso-ejszaka-joga/ oldalról.

Szóval magam sem tudom, hogy mit gondoljak. Természetesen előre is bocsánatot kérek minden cigány etnikumhoz tartozó személytől, ha sértené a jóérzését ez a történet. Megkérem a bejegyzés olvasóit, hogy ne vetítsék kizárólag a roma származású személyekre e témát! Komoly, méltóságteljes kommenteket várok!

Antiszemita megnyilvánulás esetén, a hozzászólás eltávolításra kerül!

- Egonymus -

A bejegyzés trackback címe:

https://blogjt.blog.hu/api/trackback/id/tr6113372359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.11.25. 16:44:55

Konkrétan nem értem a kérdést, de speciel én annyit tudok, hogy romák közt is vannak különböző népcsoportok, ezért szerintem ezt így, hogy "romák", nem helyes használni, mert ezzel általánosítunk. Ha nem tévedek, ez a szokás csak a kolompároknál volt, amit a többiek el is ítéltek. Mára viszont már ők is szeretnék a legjobbat gyermeküknek, így felhagytak ezzel. Ha tévednék, javítsatok ki, de én úgy tudom, hogy a mai fiatalok már egyre kevesebben beszélik például a romaniit. Ezzel együtt hagyják el az efféle dolgokat, és épülnek be a mindennapi társadalomba. Ez így helyes. Én pár napja beszéltem egy roma lánnyal, aki rám azt mondta, hogy én magyar vagyok. Erre csípőből válaszoltam, hogy te is magyar vagy nem? Pár másodperc után válaszolt, hogy igen. No, szerintem itt tartunk most. :-)

Tanulmány, aki ennél többre kíváncsi:

vmek.oszk.hu/02000/02048/02048.pdf

Egonymus+ · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu 2017.11.25. 23:19:12

@Marci kérdez: Kérdő mondatot nem írtam a posztban. A roma egy általános kifejezés, amit gyűjtőnévnek nevezhetünk, mint a cigány megnevezést. Hasonló ez a zsidó és az izraelita elnevezéshez. Pont ezért használtam később a cigány etnikum kifejezést.
Látod Te mégis többet tudtál nálam, hiszen meg is nevezed a cigány nemzetségek közül a kolompárokat ("ha nem tévedek", írod). Ha mégis tévedtél, akkor a kolompárok joggal tiltakozhatnak. A roma megnevezéssel pont nyitva hagytam a lehetőséget, hogy bármely roma népcsoport lehet. Nem általánosítottam, hogy minden roma tehet ilyet.
A linkelt tanulmányban mi kapcsolódik e témához?

2017.11.26. 14:29:42

@Egonymus+:
Persze, számomra világos, hogy te nem általánosítottál.
Írtad, hogy beszéltél valakivel, aki szerint van alapja ennek a hallgatólagos szokásjognak. Nos, én is beszélgettem anno erről valakivel, és tőle hallottam amit írtam. Nem gondolom, hogy bárkinek is szégyenkeznie kellene olyasmiért, amit nem követett el (Ezékiel 18:19,20).
A linkelt tanulmány sehogy sem kapcsolódik a témához, csupán érdekesség.
süti beállítások módosítása