Se’ól′ (שְׁאוֹל) - pusztán a sír lenne?
2016. november 01. írta: kingdom

Se’ól′ (שְׁאוֹל) - pusztán a sír lenne?

Érvelés ping-pong módra

ping9.jpg

Néhány éve már eltűnt az ex JT blogokról egy blogger aki „ping-pong” nick néven írt posztokat, illetve kommenteket. Írásaira jellemző volt, hogy kínos alapossággal és részletesen válaszolt, alaposan utána járva a dolgoknak nem kímélve a leütött karakterek számát sem. A kommentjei így akár felértek egy külön poszttal is. Bár erősen katolikus álláspontot képviselt, amiért kapott bőven hideget-meleget, de az érvelési technikája és logikus fejtegetése, bizonyítása nagyon meggyőző volt. Szinte sebészi alapossággal szedett ízekre betokosodott, Jehova Tanúi által mai napig hirdetett tanításokat. Ahogy mondani szokás viccesen, úgy szedte szét azokat, "mint Foxi a lábtörlőt." Olyan "ping-pong"-osan.

De tényleg :)

Számos területen szólt hozzá, illetve írt is posztokat kényes témákról. A mai napon egy nagyon sarkalatos JT alaptanítással kapcsolatos cikkét szeretném a maga egyszerűségében posztolni. Úgy hiszem ez egy olyan cikk amiből sokat lehet tanulni, meríteni még akkor is, ha nem egészen osztjuk a szerző álláspontját. Jelen téma erősen aktuális még napjainkban, ezért bátorkodtam visszanyúlni több évvel ezelőtti kiber-térbe, hogy ne vesszenek kárba ezek a gyöngyszemek és újra kifejthessék hatásukat.

A jelen választott cikk, tehát egy ma is hatályos Jehova tanúi által hírdetett tanítást igyekeznek cáfolni, nevezetesen a lélek halandóságának és a Seol és Hádesz szavakkal kapcsolatos (tév)tanítását.

Lássuk megáll-e ping-pong szerint az ige mérlegén ez a JT tanítás? Ingújjakat felgyűrni, okosítót bevenni, kemény eledel következik :)

 

141006.jpg

 

Se’ól′ - pusztán a sír lenne?

Se’ól′ (שְׁאוֹל)

„Ezt a szót használja az Ószövetség a holtak helyére ... A későbbi zsidó irodalomban azzal az elgondolással találkozunk, hogy a seolban elkülönített részek vannak a gonoszok és az igazak számára, amelyben mindegyikük ízelítőt kap végső sorsából... ”
(The New Bible Dictionary, J.D. Douglas, editor, Grand Rapids, MI: Eerdmans, 1962, 518)

„A héber szó a halottak láthatatlan lakhelyének megjelölésére; semleges szó, nem feltételez sem szenvedést, sem boldogságot.”
(Augustus H. Strong, Systematic Theology, Westwood, NJ: Fleming H. Revell, 1907, 994)

„Bár a seol szó nem utal kifejezetten az örök büntetés doktrinájára, hanem inkább egy síron túli, árnyszerű létezésre, mindazonáltal tükrözi a hitet egy jövőbeni és folyamatos létezésben.”
(Merrill C. Tenney, Pictorial Bible Dictionary, Grand Rapids, MI: Zondervan, rev. ed., 1967, 346)

Hai′dész (αδης)

„Az elveszettek eltávozott lelkeinek régiója (beleértve azonban az üdvözült halottakat is a Krisztus mennybemenetele előtti időkben) . . . A seol megfelelője az Ószövetségben. A King James Version-ban . . . sajnos „pokolnak” fordították, például Zsoltárok 16:10; vagy „a sírnak”, például 1Mózes 37:35 . . . Soha nem jelöli a sírt, sem az elveszettek állandó helyét; idő szempontjából az elhalálozás és a gyehenna végzete közötti köztes időszak. Az állapot leírásához lásd a Lukács 16:23-31.”
(W.E. Vine, An Expository Dictionary of New Testament Words, Old Tappan, NJ: Fleming H. Revell, 1940; under "Hades")

„. . . az alvilág, a halottak birodalma . . . A Septuagintában a héber seolt szinte mindig ezzel a szóval adják vissza . . . az alvilági régiók, sötét és lehangoló hely . . . a testtelen szellemek közös gyülekezőhelye.”
(Joseph Thayer, Greek-English Lexicon of the NT, 11)

A King James Version fordítású Biblia tartós zavart okozott azzal, hogy a görög hades és gehenna szavakat is „pokolnak” fordítja. Ez gyakran megjelenik a régebbi liturgikus szövegekben, amelyek szerint „Krisztus alászállt a poklokra.”

Azonban tulajdonképpen a „pokol” teológiailag egyenértékű a gyehennával vagy a „második halál” „tüzes tavával” (Jelenések 20:14; 21:8). Másrészt a hades a görög megfelelője a héber seʼól′ szónak - az elhunytak közös helye vagy állapota. A paradicsomot (Lukács 23:43) vagy Ábrahám kebelét (Lukács 16:22) a hádészen-seolon belüli helyként vagy állapotként értelmezték. Ezért a régi igazak lelke - csakúgy, mint a bűnbánó tolvajok és maga a mi Urunk lelke is - lement a „hadészbe”, azonban nem a pokolba (gyehennába vagy „tűznek tavába”).

Igaz, hogy a seol / hádész mind a gonoszok, mind az igazak hajléka, azonban nem a szó szerinti sírt jelenti, ahogyan Jehova Tanúi állítják. Ez inkább  a tudatosság helye, bár árnyékos / homályos és eléggé titokzatos. Mint kiderült Lázár és a gazdag ember történetéből (Lukács 16:19-31), van egy szakadék a gonoszok és igazak között, továbbá különböző a jutalmuk is.

Krisztus megtestesülése, feltámadása és mennybemenetele óta azonban a dolgok megváltoztak. A Krisztusban hívők halálukkor lélekben az Úrhoz mennek testük feltámasztását (2 Korintus 5:1-8, Lukács 23:42-43, Filippi 1:23) és az új eget és földet (Jelenések 21) várva, míg a hitetlenek el vannak választva Istentől a szenvedés állapotában (2 Péter 2:4-9), várva a Végső Ítéletet (Jelenések 20:11-15) és büntetésüket a Tűz Tavában, amely végső állapotuk lesz. A pokol tantétele mindig is a történelmi, ortodox kereszténység hitnézete volt. Nem a „sötét középkorban” vezették be, ahogy azt Charles Taze Russell jelentette ki becsmérlően, hanem már maga Jézus, a mi Urunk és az Apostolok is kifejezetten tanították:

„A valóság és az örök szenvedés a Gyehennában a bibliai igazság olyan eleme, amelyet egyetlen becsületes szövegmagyarázat (exegézis) sem kerülhet ki."
(The New Bible Dictionary, J.D. Douglas, editor, Grand Rapids, MI: Eerdmans, 1962, 519)

Qeber / Mnémeion: jelentése „sír” a héber és görög nyelvben

A héber qeber szó (#6913, Strong bibliatudós héber szójegyzékében) jelenti az igazi „sírt” az Ószövetségben. A KJV 35-ször „sír”-nak, 26-szor „sírbolt”-nak és 6-szor „temetkezési hely”-nek fordítja. A kapcsolódó qeburah (#6900, Strong szójegyzékében) szót hasonlóan fordítja 14-szer (lásd pl.: 1Királyok 13:30, 2Sámuel 3:32, 1Mózes 35:20, Jeremiás 8:1). Az NT megfelelője a mnemeion (#3419 Strong szójegyzékében), amelyet a KJV 29-szer „sírbolt”-nak, 8-szor „sír”-nak, és ötször „síremlék”-nek fordít (a „sír” szót lásd a Máté 27:52.53, Lukács 11:44, János 5:28, 11:17, 31, 38; 12:17 versekben).

Ezen szavak, valamint a sheol és hades közötti kontraszt nyilvánvaló. A sheol soha sem kiásott hely, azonban a qeber hat helyen is az (pl.: 1Mózes 50:5, Ézsaiás 22:16). A Bibliában a testeket soha sem helyezik az emberek a seol-ba, azonban (az emberek) testeket helyeztek a qeber-be 37-szer. Egy személynek sincsen sheol-ja, azonban qeber-rel rendelkeznek, szintén 37 alkalommal a Bibliában. A sheol-lal ellentétben a qeber a föld felszínén van, 32 alkalommal. A seol soha sincs többesszámba téve, a qeber-rel ellentétben (29 esetben). Egyedül Isten helyezi az embereket a seolba (4Mózes 16:30-33, 1Sámuel 2:6). A testről sehol sem írják, hogy a seolban van és a lélekről sehol sem írják, hogy a sírban van. A végítéletkor (Jelenések 20:13) a halál (qeber / mnemeion) és hádész (seol) kiadja a halottait (azaz a testeket az előbbiből, a lelkeket pedig az utóbbiból). Nyilvánvalóan látható tehát, hogy a Biblia különbséget tesz a szó szerinti sír és a régió között, ahova a lelkek térnek és folytatják létezésüket.

Láthatatlan hely:

  • Héber: seol
  • Görög: hádesz

Sír:

  • Héber: kever
  • Görög: mne·mei′on
  1. Mind a héber, mind pedig a görög nyelvben külön szó van a sírra, hogy a seol / hádeszszavaktól meg lehessen különböztetni.
  2. Az Új Szövetségben a Hádesz SOHASEM utal a sírra, a „mnemeion”-ra, mely görögül azt jelenti, hogy sír. Ezt a szót mindig hádésznek fordították, ami azt jelenti, hogy alvilág.
  3. A lélekről vagy szellemről sohasem állítják, hogy a „mnemeion”-ba, vagyis a sírba megy.
  4. A testről sohasem állítják, hogy a hádeszba, vagyis a seolba megy.
  5. Ézs 14:19 - a királyt kivetették a sírjából (kever), hogy a seolba vethessék, ahol az eltávozott szellemek megdorgálhatják (9-10. vers). Ebben a részben a seol és a keveregymás ellentétei, nem szinonímák. Ez a megkülönböztetés a Septuagintában is fennmaradt. A Septuagintában azonban a seolt sohasem fordítják a mneema szóval, ami a sír szó görög megfelelője.  Mindig hádesznak adják vissza, ami alvilágot jelent.

A kever és seol szavak között sok különbséget figyelhetünk meg:

  1. A sírban lévő testek tudatlanok, a seolban lévők pedig tudatuknál vannak.
  2. A sír megérintése hivatalosan tisztátalanná tesz valakit (4Móz 19:16), a Szentírás viszont sohasem beszél arról, hogy valakit a seol tisztátalanná tesz.
  3. A sírba bemehetünk és kijöhetünk onnan  [héb: kever] (2 Királyok 23:16), de arról sehol sincs szó, hogy valaki a seolba kerül és kijön onnan, hacsak Isten nem teszi ezt lehetővé. Ha a seol egyszerűen a sírra utalna, akkor az embereknek képesnek kellene lenniük rá, hogy kihozzák a halottakat a seolból.

A következőkben egy rövid tanulmányt teszünk közzé azzal kapcsolatban, hogy mit jelent a seolaz Ószövetségben. Jehova Tanúi és mások is azt állítják, hogy a seol az emberiség közös sírja, illetve hogy az ember a halál alkalmával megszűnik létezni. Tagadják továbbá, hogy a bűnösökre tudatos büntetés vár a halál után.  

Meggyőződésem, hogy a seol szentírási meghatározása *nem* csupán a sírra utal. Úgy gondolom, hogy a Szentírás alapos tanulmányozása feltárja, hogy a seol a lelkek tudatos létezésének a helye a halál után. A teljesség igénye nélkül felsorolok néhány okot, ami miatt ezt így gondolom:

1) A héber nyelvben a sír szó a következő: kever. Amikor a bibliaírók a sírra utaltak, a kever szót használták. Az Ószövetség vizsgálatából kiderül, hogy nem használták a seol és kever szavakat egymás szinonímájaként. Az Ézsaiás 14:19-ben például a királyt kivetették a sírból (kever), hogy a seolba vethessék, ahol az eltávozott lelkek megdorgálhatják (9, 10. vers). Ebben a részben a seol és a kever egymás ellentétei, nem pedig szinonímái.

2) Ez a megkülönböztetés a Septuagintában is fennmaradt. A Septuaginta sehol sem adja vissza a seol kifejezést a mneema szóval, ami a sír görög megfelelője. Mindig is hádeszként van fordítva, amely az alvilágra utalt.

3) A kever és a seol között sok különbség van. A sírban lévő testek öntudatlanok, a seolban lévők pedig tudatuknál vannak (Ézs 14:4-7; 44:23; Ez 31:16; 32:21). A sír megérintése hivatalosan tisztátalanná tesz valakit (4Móz 19:16), a Szentírás viszont sohasem beszél arról, hogy valakit a seol tesz tisztátalanná. A sírba bemehetünk és kijöhetünk onnan  [héb: kever] (2Kir 23:16), de arról sehol sincs szó, hogy valaki a seolba kerül és kijön onnan. A héber iratokban számos egyéb megkülönböztetés is található.

4) Isten nem tárta fel az Ószövetség szentjeinek a túlvilági élet minden részletét. Ebből következik, hogy a seol leírása sok esetben jelképes, és nem ad átfogó képet. Ettől függetlenül azonban, szerintem egyértelmű, hogy ezek a szentek a seolon egy halál utáni tudatos létet értettek, és nem csupán az emberiség közös sírjaként gondoltak rá. Úgy gondoltak rá, mint ahol találkozhatnak az őseikkel, a törzsük tagjaival vagy a népükkel (1Móz 15:15; 25:8; 35:29; 37:35; 49:33; 4Móz 20:24, 28; 31:2; 5Móz 32:50; 34:5; 2Sám 12:23). A seol nem utalhat egy közös tömegsírra, ahová eltemették az embereket. Az írott történelem ilyen sírokról nem számol be. A seol olyan hely, ahová az összes ember lelke kerül a halál után. Ezért várta Jákób, hogy újra találkozzon Józseffel a seolban (1Móz 37:35).

5) A Szentírásból arra következtethetünk, hogy a seolnak különböző részei vannak. Nagy különbség van a seol  „alsó” és „felső” része között (4Móz 32:22). A jelképes nyelvezet azt sejteti, hogy a seolban különböző osztályok vagy különbségek vannak. Az Ószövetség nem beszél erről egyértelműen, mégis úgy tűnik, hogy a seolban valamiféle megkülönböztetés van. A rabbinikus írók később egyértelműen azt tanították, hogy a seol két részből áll. Az igazak boldogságban élnek az egyik oldalon, a gonoszok pedig gyötrődnek a másik oldalon.

6) A seolban lévők állapotára az alábbiak jellemzőek: Az ember a halál alkalmával „rephaim”lesz, pl. „lélek”, „árnyék” vagy „testetlen szellem” a Jób 26:5; Zsolt 88:10; Péld 2:18; 9:18; 21:16; Ézs 14:9; 26:14,19 szerint. Az Ószövetség szerint az ember a halál alkalmával nem az öntudatlanság állapotába kerül, hanem egy testétől megfosztott szellem lesz belőle. A „rephaim”szó használata alátámasztja ezt az igazságot. Langenscheidt Ószövetségi héber-angol szótára (324. o.) úgy határozza meg a „rephaim” szó  jelentését, mint ami „eltávozott szellemekre, a hádeszre” utal. Brown, Driver és Briggs (952. o.) úgy határozzák meg a „rephaim” szó  jelentését, mint „hádesz, szellemek … halottak nevei a seolban”. Keil és Delitzsch úgy utal a „rephaim” szóra, mint „akik test nélküliek a halál utáni állapotban”. Ez az elképzelés megjelenik az Újszövetségben is az olyan helyeken, mint pl. a Lukács 24:37-39. A „szellemekben” való hit egyértelműen együtt jár azzal, hogy valaki hisz abban, hogy az ember túléli a halált. A seolban lévőkről azt a képet kapjuk, hogy beszélgetnek egymással, sőt erkölcsileg ítélkeznek az újonnan érkező személyekről (Ézs 14:9-20; 44:23; Ez 32:21). Ők tehát öntudattal rendelkező lények a seolban.

7) Isten ítélete a gonoszokon nem szűnik meg, ha a gonosz a bűneiben hal meg. Így egyes szellemek a seolban a következőket tapasztalják meg:

a. Isten haragját (5Mózes 32:22): Mózes szerint a gonoszok JHVH haragjának tüzét tapasztalják a „seol legmélyebb részén”. Ennek a versnek nem lenne értelme, ha a gonoszok megszűnnének létezni, illetve ha a seol a sírt jelentené.

b. Gyötrelem (Zsoltárok 116:3): A héber matzar szó arra a gyötrelemre vonatkozik, amelyet a nehézségek szorításában érzünk. Ebben az értelemben használja a Zsoltárok 118:5 is. A chevelszó, amely a matzar kifejezés költői megfelelője, szintén azt jelenti, hogy „sír kötelei” (2 Sámuel 22:6; Zsoltárok 18:6).

c. Vonaglás a fájdalomtól (Jób 26:5): A héber chool szó egy szülő asszonyéhoz hasonló fájdalomtól való vonaglást jelent.

Nyilvánvaló, hogy a nemlét aligha tapasztalhat haragot, szorongást vagy hasonlókat.

Néhány egyház azt tanítja, hogy a lélek létezésébe vetett hit egy pogány elgondolás, így arra következtet, hogy bárki, aki a lélek létezésében hisz, az pogány. E levél végén a Szentírást használva bemutatom, hogy az a tanítás, amely szerint nincs lelkünk, egy korai eretnek tan, amelyet egyébként a korai egyházatyák is eretnekségként ítéltek el.

„Emberi lelkek”

Egyes egyházak, mint például „Jehova Tanúi”, a „Hetednapi Adventisták,” a Concordant szolgálat és hasonlók, azt tanítják, hogy mi csupán egy élő test vagyunk, és hogy amikor a Biblia a lélekről beszél, akkor egyszerűen csak a testre hivatkozik annak élő formájában. Sokan úgy vélik, hogy ez az Isten lehelete, amely éltet minket, és hogy a halálunkkor e lehelet visszatér Istenhez. Azt is tanítják, hogy amikor egy ember meghal, akkor egyszerűen csak halott és egyáltalán nincs tudatában az őt körülvevő dolgoknak. Bizonyossággal meg fogom állapítani, hogy „Jehova Tanúi”, a „Hetednapi Adventisták” és a Concordant tanításai a lélekre vonatkozóan tévesek, és eretnekségként kell tekinteni rájuk.

A lélekalvás hibás tanítása, ahogyan „Jehova Tanúi”, a „Hetednapi Adventisták” és a Concordant szolgálat tanítja, részben a King James Bibliában található, néhány rosszul lefordított részen alapul.

„Sír vs. alvilág”

Az egyik legnagyobb probléma annak az igazságnak a megértésében, hogy mi történik a halál után, a „Szent Biblia” „King James Version” kiadása fordítóinak szörnyű munkája. A legnagyobb probléma, hogy a „KJV” félrefordítja a „seol” szót (valójában az alvilág), és a „sír” jelentést adja neki. Be fogom bizonyítani, hogy ez 100%-ban téves, méghozzá a Szentírás felhasználásával.

E félrefordítások miatt számos egyház, mint például a „Jehova Tanúi”, a „Hetednapi Adventisták” és az Armstrongiták különböző csoportjai, tévesen hiszik és tanítják a „LÉLEKALVÁS” tanítását. Amint már említettem, ez nem az első alkalom, hogy ezt a tantételt tanítják. A korai egyházi történész, Eusebius megállapította, hogy a „LÉLEKALVÁS” tantételét egy harmadik századi eretnek találta ki. (E.H. VI, C37)

Szeretnék most megvizsgálni néhány olyan példát, ahol a „KJV” felrefordítja a „seol” szót, azonban mielőtt ez megtenném, hadd jegyezzem meg, hogy az eredeti héber „seol” szót mindig egy szellemi alvilág megjelölésére használják, ahová a „tudatos lelkek” megtérnek, hogy megkapják jutalmukat vagy büntetésüket, valamint hogy az Úrra várjanak. Másrészt az eredeti héberben a „kever” szót mindig egy síremlék vagy sír jelölésére használják, ahova az elhunytak holttestét helyezik.

Sajnos a King James Version (és néhányszor a magyar Károli is - ford.) hibásan „sírnak” fordítja a „seol”-t körülbelül 31-szer. Viszont helyesen „pokolnak” is fordítja ugyancsak kb. 31-szer. Valamint a KJV 3-szor gödörnek is fordítja a „seol”-t. Remélem be tudom bizonyítani egy perc alatt, hogy a seol nem jelenthet sírt, és a KJV tévedett abban a 31 fordításban.

Az Ószövetségben első alkalommal az 1Móz 37:35-ben találkozunk a „seol” szóval. Biztos vagyok benne, hogy mindenki emlékszik rá, amikor Józsefet eladják testvérei rabszolgának Egyiptomban. A testvérek aztán visszamentek atyjukhoz és elmondták neki, hogy Józsefet megölte és felfalta egy vadállat. József atyja, Jákob ezt mondja: „...sírva megyek fiamhoz a sírba” (Károli). Láthatjuk ebből, hogy Jákob arra számít, hogy elmehet a fiához. Mivel úgy tudja, hogy a fiát felfalta egy vadállat, így Jákob nem gondolhatja, hogy majd a családi sírboltban fog vele találkozni, mivel nincs meg a holtteste. Ezért ezt csak úgy lehet értelmezni, hogy az „alvilágra” gondolt, és ezért a KJV-nek a „seolt” „alvilágként” vagy „pokolként” kellett volna fordítania. Minden szavahihető tudós úgy véli, hogy ez a rész azt jelenti, Jákob arra számított, hogy láthatja majd a fiát valamikor az alvilágban.

Most vizsgáljuk meg ezt a két héber szót: Kever / Qeber és Sheol

KEVER = QbR Sheol = wXl

Most szeretném Önöknek megmutatni, hogy Isten mindig a kever szót használja, ha a sírról van szó, és a seolt, ha az alvilágról vagy a pokolról. Más szavakkal, a kever a test végső sorsa, a seol a léleké.

A Septuagintában (az Ótestamentum görög változata, amelyet i. e. 250 körül készítettek), a héber „seol” szót SOHASEM fordítják a görög „mnema” szóval, amely a „sír” görög megfelelője. A „seol”-t inkább mindig „hádesz”-nek fordítják, amely az „alvilág” vagy „pokol” görög megfelelője. SOHASEM szabad összetévesztenünk a „hádesz” szót a „halállal” vagy a „sírra”, mivel a görögben a „halál” szó megfelelője a „thanatos”, és a „síré” „mnema”. Másfelől, a „kever” vagyis „sír” héber szavak görög fordítása mindig „mnema” (sír vagy kripta), vagy  topos / thapos(szentély vagy sír).

Ezeknek a szavaknak a helyes meghatározásából láthatjuk, hogy a seol csakis „alvilágot” jelenthet, a „kever” pedig csak „sírt”. Nos, ahhoz, hogy értelme legyen egy szellemi alvilágnak, „szellemi természetű lelkeknek” is lenniük kell, akik ott élnek. Most tekintsünk át néhány bibliai részt, amelyek bizonyítják, hogy ilyen „szellemi természetű lelkek” léteznek.

Kever kontra seol

A következő 18 bibliai utalást Dr. Robert A. Morey könyvéből vettem, amelynek címe, "Halál és a halál utáni élet" [Death and the Afterlife]. Nagyon jól megírt könyv, és nagyon ügyesen felsorakoztat 20 érvet amellett, hogy a sír és a seol miért nem lehetnek ugyanazok. Ahelyett, hogy újra feltalálnám a spanyolviaszt, idézem az első 17 példát a saját szavaimmal.

(1) Van az Ótestamentumban egy héber szó, a KABAR. Azt jelenti, eltemet. Mindig a KEVER(sír) szóval kapcsolatban használják, és sohasem a seol, vagy az alvilág szóval. Másképp fogalmazva, el lehet temetni (KABAR) valakit egy sírba (KEVER), de nem lehetséges senkit sem eltemetni a seolba. A seolba a lelkek mennek. (1Móz 23:4, 6, 9, 19, 20; 49:30, 31)

(2) A Bibliában a sír/KEVER szó néha többes számban található, jelezvén, hogy lehetséges több, mint egy sírról beszélni. A seol szó azonban mindig egyes számban van, vagyis csak egyetlen seol létezik, és ez az alvilág.

(3) Az Írások szerint a sír/KEVER mindig egy bizonyos helyen található  (2Móz 14:11), a seolnak azonban nincs megadva egy speciális elhelyezkedése, mivel a halál alkalmával a lélek onnan lép be a seolba, ahol a halál történt. Továbbá nincs szükségünk sírra/KEVER-re ahhoz, hogy a seolba beléphessünk.

(4) Azt olvassuk a Bibliában, hogy megvásárolhatunk egy sírt (KEVER) (1Móz 23: 4-10), azonban sehol sincs szó olyasmiről, hogy valaki megvásárolta volna a seolt, vagy hogy valaki el akarta volna adni. Ezenkívül bibliai feljegyzés van arról, hogy lehetséges birtokolni egy sírt, azonban sehol nem beszél a Biblia arról, hogy a seol valakinek a birtokában lenne.

(5) Vannak szentírási helyek, ahol azt olvassuk, hogy valaki kiválaszt egy sírt (KEVER) (1Móz 23:6), azonban sehol sem olvasunk olyasmit, hogy valaki kiválasztott volna egy seolt.

(6) A Biblia szerint lehetséges egy holttestet a sírba (KEVER) dobni (1Móz 50:13), de arról nincs feljegyzés, hogy valakit a seolba dobtak volna, mert a lelkek inkább utaznak a seolba.

(7) Arról sem ír a Biblia, hogy emlékoszlopot emeltek volna a seol fölé, azonban az 1Móz 35:20-ban emlékoszlopot emelnek egy sír (KEVER) fölé.

(8) Egy sírt (KEVER) meg lehet nyitni, aztán bezárni (2Kir 23:16), azonban a Szentírás sehol sem beszél arról, hogy valaki valaha is megnyitotta és bezárta volna a seolt.

(9) Egy sírt (KEVER) meg is érinthetünk (4Móz 19:18), azonban az Biblia nem említi, hogy valaki valaha is megérintette volna a seolt.

(10) Ha bizonyos emberek megérintik a sírt (KEVER), az beszennyezi őket (4Móz 19:16), de arról nincs feljegyzés, hogy valaki  valaha is beszennyeződött volna a seol miatt.

(11) A Szentírás azt mondja, hogy beléphetünk egy kriptába vagy sírba (KEVER), és ki is jöhetünk belőle (2 Kir 23:16), de még senkiről sem állították, hogy belépett volna a seolba, aztán testi értelemben élve visszatért volna.

(12) A Szentírás azt mondja, hogy kiválaszthatjuk, hogy nézzen ki majd a saját sírunk (KEVER) (1Móz 23:4-90), azonban a seolt sehol sem ábrázolják olyan dolognak, mint amit lehetséges kiválasztani.

(13) Egy holttestet vagy a csontjait kihantolhatják, aztán elvihetik a sírból (KEVER) (2 Kir 23:160), de a Szentírás sehol sem említi, hogy valakit kihantoltak és elvittek volna a seolból.

(14) Míg lehetséges feldíszíteni egy sírt (KEVER) (1Móz 35:20), a seolról még sohasem mondták, hogy emberek feldíszítették volna.

(15) Egy sírt (KEVER) ki lehet rabolni, vagy meg lehet gyalázni  (Jer 8:1, 2), ez nem lehetséges a seol esetében.

(16) A Biblia azt mondja, hogy egy sírt (KEVER) le tudnak rombolni az emberek  (Jer. 8:1, 2), de a Szentírás sehol sem állítja, hogy emberek képesek lennének lerombolni a seolt.

(17) Az lehetséges, hogy egy sír (KEVER) tele legyen, a Biblia azonban azt mondja, hogy a seolsohasem telik meg.


Az Ószövetség leírása a seolról 

Dr. Morey arra is rámutat, hogy a seol a sötétség árnyékos helyeként van bemutatva. Továbbá utal arra, hogy a seol egy másik dimenzióban helyezkedik el, amelyet nem ér el a napfény. Ezzel én is egyetértek.

Arra is felhívja a figyelmet, hogy a Biblia elmondása szerint az emberek újra találkozhatnak őseikkel a seolban  (1Móz 15:15; 25:8; 52:29; 37:35; 49:33; 4Móz 20:24; 28; 31:32; 5Móz 32:50; 34:5; Sám. 12:23).

Végül úgy írja le a seolt, mint aminek két különböző része van, egy alsó és egy felső. Igaz, hogy amint Dr. Morey is mondja, erre nincs kifejezett utalás a Bibliában, azonban burkolt célzások vannak. Továbbá, a késői rabbinikus írások egyértelműen tanítják a seol két szintjét. Az egyik szint az igazak számára van fenntartva, akik nagy boldogságban élnek ott, a másik pedig a gonoszak számára, akik szenvednek.

A seolban levők állapotáról azt mondhatjuk, hogy......

Maradjunk még Dr. Morey-val egy percig, és nézzük mi a véleménye a seolban levők állapotáról.

Dr. Morey rámutat, hogy az Írások szerint haláluk után az emberek rephaim-má, vagyis „lélekké, árnyékká”, vagy „egy test nélküli szellemmé” válnak  (Jób 26:5; Zsolt 88:10; Péld 2:18, 21:16; Ézs 14:9; 26:14, 19. E bibliai részek alapján biztosak lehetünk abban, hogy amikor meghalunk, nem az öntudatlanság állapotába fogunk kerülni, hanem inkább egy test nélküli szellemmé vagy lélekké (rapha vagy rafa tbsz = rephaim vagy raphaim) válunk. Az Újszövetség megerősíti az Ószövetség tanítását például a Lukács 24:37-39-ben. Ezek a bibliaversek azt mutatják, hogy az emberek hittek a kísértetekben, ami azt jelenti, hogy nem hittek abban, hogy haláluk után öntudatlanok lesznek.

Végül, a seol lakóiról azt írják, hogy beszélgetnek egymással, például erkölcsi ítéletet mondanak ki az újonnan érkezők felett. (Ézs 14:9-20; 44:23; Ez 32:21). SEMMI KÉTSÉGÜNK SEM LEHET AFELŐL, hogy a Biblia szerint halálunk után öntudatunknál maradunk és NEM KERÜLÜNK A HALÁLALVÁS állapotába, ahogyan „Jehova Tanúi” és a „Hetednapi Adventisták” állítják.

A korai egyházatyák is sokat beszéltek a lélekről.......

Antiochiai (Szent) Ignác: „testben és lélekben is egységben maradsz Krisztussal” (az Efézusiakhoz írt levelében); „Annak az oka, hogy testünk is van, nemcsak lelkünk, az, hogy megnyerhessük a látható világ helyeslését.” (Polycarphoz írott levelében)

Római (Szent) Kelemen: „A külső olyan, mint a belső, ez azt jelenti: A belső jelenti a lelket, és a külső jelenti a testet....” (Kelemen második levele)

A farizeusok és az esszénusok - mind Philo, mind Josephus szerint - úgy gondolták, hogy a lélek túléli a test halálát. Csak a szadduceusok nem hittek ebben. Ennélfogva a farizeusok és az esszénusok a Bibliával egyeznek ebben a tanításban.

Azt, hogy nem létezik egy szellemi természetű lélek, néhány sztoikus filozófus tanította, mint például Marcus Aurelius és Epictetus. Ne értsenek félre, én nagyon is szeretem a sztoikus filozófiát, az egyik kedvencem, abban azonban nem volt igazuk, hogy egy szellemi természetű lélek nem éli túl a test halálát. Láthatjuk, hogy „Jehova Tanúi” és a „Hetednapi Adventisták” a sztoikusokkal és a szadduceusokkal vallanak azonos nézetet, nem pedig a Bibliával.

ping-pong

 -

Eddig a poszt ami 2012.10.12.-én, már több mint 4 éve jelent meg a Mindenkinek Jehova Tanúiról blogon.

http://jehovatanui.blog.hu/

kingdom

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://blogjt.blog.hu/api/trackback/id/tr911915039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2016.11.01. 11:31:37

Ha valaki el kívánna merülni a témában, érdekes lehet a ping-pong válasza az akkori egyik kommentelő felé, akiben kérdéseket vetett fel az adott poszt, főleg a tanús tanítással való összefügésben. Ezt most itt belinkelem, mert véleményem szerint jól kiegészíti a témát.

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2016.11.01. 11:37:11

ping-pong:
"Most pedig lássuk a konkrét kérdéseidet:

„Nem lehetséges azaz teljesen kizárandó az a lehetőség,hogy Metaforikusan értelmezendő az örök kárhozat tana ?”
– Ahhoz, hogy jelképről vagy jelképes értelemről beszélhessünk szükséges, hogy a jelkép és a jelképzett dolog között fogalmi vagy logikai kapcsolat legyen. Például egy koponya jelképezheti a halált, egy sematikus fül-rajz a hallást, de az az állítás, miszerint a Szentírás állításai az örök büntetésről az valójában megsemmisülést jelent, az nem kevésbé torz gondolat, mint azt állítani, hogy egy félbevágott citrom egy versenylovat „jelképez”. Amikor itt a „jelképes értelem”-védekezéshez nyúlnak, az egyszerű félrebeszélés, kitérési kísérlet a konkrét állításoktól, márpedig a Szentírás erre vonatkozóan teljesen konkrét, figyelj csak:

Mt 8,12 – „az ország fiait pedig kivetik a külső sötétségbe. Ott sírás és fogcsikorgatás lesz.”

Mt 25,41 – „Ezután a balján állókhoz is szól: Távozzatok színem elől, ti átkozottak, az örök tűzre, amely a sátánnak és angyalainak készült.”

Mt 25,46 – „Ezek örök büntetésre mennek, az igazak meg örök életre.”

Mt 3,12; Lk 3,16-17 – A pelyva olthatatlan tűzzel fog égni.

Mk 9,43-49 – „Jobb csonkán bemenned az életre, mint két kézzel a kárhozatra jutni, az olthatatlan tűzre.”

Lk 13,28 – „Lesz sírás és fogcsikorgatás, amikor Ábrahámot, Izsákot, Jákobot és a prófétákat mind az Isten országában látjátok, magatokat meg kirekesztve.”

Róm 2,6-9 – „Mindenkit, aki gonoszat művel, utolér a kín és a gyötrelem”

2Tessz 1,6-9 – „lobogó tűzzel megbünteti azokat, akik Istent nem ismernek és Urunk Jézus evangéliumának nem engedelmeskednek. Örök kárhozattal fognak bűnhődni: eltaszítva az Úr színe elől és távol fönséges hatalmától”

Jel 14,11 – „Gyötrelmének füstje felszáll örökkön-örökké, és nem találnak nyugtot sem éjjel, sem nappal, mert leborultak a vadállat és képmása előtt, s viselték nevének bélyegét.”

Jel 14,10 – „Kénköves tűzben fog gyötrődni”

Jel 20,10.15 – „A sátánt, aki félrevezette őket, kénköves, tüzes tóba vetették - itt fog gyötrődnia vadállattal és a hamis prófétával éjjel-nappal, örökkön-örökké… Aki nem volt beírva az élet könyvébe, azt a tüzes tóba vetették.”

Jel 21,8 – „A gyávák, hitetlenek, gonoszok, gyilkosok, kicsapongók, csalók, bálványimádók és hazugok mind a lánggal égő kénköves tóba kerülnek.”

Lázár és a gazdag példázata valóban illusztráció, de Jézus sosem használt fel valótlan vagy téves dolgokat. A dúsgazdag és a szegény Lázár (Lk 16:19-31) történetének annihilacionista magyarázatára bővebb válasz található a következő linkeken:

* forum.index.hu/Article/viewArticle?a=97054717&t=9003631

* leporollak.hu/egyeb/LAZAR.HTM

Jézus ezt a példázatot ráadásul nem valami „hellenizmustól megfertőződött” izéknek mondta, hanem éppen a farizeusoknak, akik éppolyan paganofóbok voltak, lenézte kvázi nacionalista alapon mindent, ami nem zsidó, mint a mai Őrtornyos szemlélet a „pogány eredetűnek” tartott dolgoktól kapcsolatos ELVILEG kategorikus óvása. A hellenizmustól a szadduceusok voltak fertőzöttek, és éppen ők voltak túlvilágtagadók.
- - - - -

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2016.11.01. 11:38:21

Máté 10:28-al kapcsolatban ezt kérdezed:
„A következő igehely mit mutat a Lélek-el kapcsolatos álláspontról?”
– Pedig csak értőn kell olvasni, Jézus konkrétan kijelenti, hogy „a lelket nem tudják megölni”.

Persze JT-i megpróbálnak a vers második felébe kapaszkodni, ahol egyes fordításokban azt olvashatjuk, hogy Jézus megemlíti annak lehetőségét, hogy a lelket el tudják „pusztítani” a gyehennában. Az eredeti ugyanis semmiféle „el tudja pusztítani” nincs, hanem ahogy a Károli, a Káldi stb. is írja „elveszejteni” (ti. beleveszejteni a pokolba) van. Nézd csak meg számtalan példán keresztül:

„Ne féljetek azoktól, akik a testet megölik, a lelket azonban nem tudják megölni! Inkább attól féljetek, aki a kárhozatba vetve a testet is, a lelket is el tudja >veszíteni< (= apollumi)!” (Mt 10,28)

„Forduljatok inkább Izrael házának elveszett (= apollumi) juhaihoz!” (Mt 10,6)

„Aki meg akarja találni életét, >elveszíti< (= apollumi), aki azonban elveszíti (= apollumi) értem életét, az megtalálja.” (Mt 10,39)

„…hazasiet vele, összehívja barátait és szomszédait: Örüljetek ti is - mondja -, mert megtaláltam >elveszett< (= apollumi) bárányomat!” (Lk 15,6)

„És ha megtalálja, összehívja barátnőit meg a szomszédasszonyokat: Örüljetek ti is - mondja -, mert megtaláltam >elveszett< (= apollumi) drachmámat!” (Lk 15,9)

„hisz fiam halott volt és életre kelt, >elveszett< (= apollumi) és megkerült. Erre vigadozni kezdtek.” (Lk 15,24)

„Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki hisz benne, az el ne vesszen (= apollumi), hanem örökké éljen.” (Jn 3,16)

„Így beteljesedett, amit mondott: „Senkit sem vesztettem el (= apollumi) azok közül, akiket nekem adtál.” (Jn 18,9)

Tehát a görög apoleia NEM jelent megsemmisülést (annihilációt) vagy teljes nem-létet, miként azt néhány szekta hamisan tanítja, hanem sokkal inkább a pokol tüzében lévő örökös büntetést fejezi ki, mint azt a görög lexikonok, illetve szótárak egyöntetűen tanúsítják. A szó tágabb értelméhez vö. Mk 14:4; Mt 26:8; ApCsel 8:20. Ez a szó van a Jel 17,8.11-ben is, a vadállatra vonatkoztatva. Az ehhez kapcsolódó részek, a Jel 19,20, ill. a Jel 20,10 közlik velünk azt, hogy a vadállat (a sátánnal és a hamis prófétával együtt) gyötrődni fog éjjel-nappal, örökkön-örökké. Ugyanez a tragikus sors vár azokra az emberekre is, akik elutasítják Istent (vö. Mt 25:41,46; 8:12; 10:28; 13:24-30,36-43,49-50; Mk 9:43-48; Zsid 10:28-29; Jel 14:10-11; 20:15; 21:8; KEK 1033-1041). Ennek a rokonszava az apollumi = pusztulás (Mt 10,28), amit hasonlóképpen illusztrálhatunk. Az apollumi szó eltúlzott, szó szerinti értelmezésének alkalmazása sok esetben nyilvánvaló képtelenséghez vezet (vö. Mt 10:6; Lk 15:6.9.24; Jn 18:9). A helyes írásmagyarázat megkívánja, hogy összehasonlítsuk a szentírási részeket, kiértékeljük a szövegkörnyezet, és a görög és héber kifejezéseket rendesen megértsük.

Jehova Tanúi állandóan csatasorba állítják az Újszövetségben használt „apóleia" szót, amely állítólag „megsemmisülést" jelent. Ezt találjuk az Őrtorony 1987. július 1-jei számában „Túlélni a nagy nyomorúságot vagy megsemmisülni” címmel: „A görög nyelvi szótárak at 'apóleia' szónak a 'kiirtás', 'örök megsemmisülés', vagy 'végső kudarc, nem egyszerűen a fizikai lét kihunyása' jelentést adják." Az utóbbi idézet a maga összefüggésében éppen az ellenkezőjét mondja annak, amit az Őrtorony Társulat igazolni szeretne, hiszen rövidítés nélkül így hangzik: „Az 'apollouszthai" [ti. az Újszövetségben] a „szódzeszthai" és a „dzóé aióniosz" ellentéteként végső kudarc, nem egyszerűen a fizikai lét kihunyása, örök elsüllyedés a hádészbe, a halál reménytelen sorsa... Itt sem jelenti egyszerűen a lét kihunyását,... hanem a halál véget nem érő, gyötrelmes állapotát". A bibliai lelet alapján tehát megállapítható, hogy az„apollümi", „apóleia" és a hasonló gyökű formák egész sor jelentéssel bírhatnak: „elvész" (Mt 10,6.39; 15,24; 16,25; 18,11.14; Lk 15,4.6.8.9.24.32 stb.); elpusztul" (Mt 7,13; 9,17; 10,28; 2Pt 2,1; Jel 17,8.11 stb.); „pazarol" (Mt 26,8; Mk 14,4); „elveszít" (=megöl) (Mt 2,13; 12,14; 21,41 stb.);„elvész (=meghal) (Mt 5,29k; 26,52 stb.). Az apóleia tehát elsősorban nem „megsemmisül", hanem „elvész", „elpusztul" jelentéssel szerepel. Az apóleia „nem az egzisztencia/létezés elvesztése, hanem a jó(l) létezés vége".”

Egyébként meg a „pusztulás” sem megsemmisülés, hiszen elpusztult Robert Scott délsarki expedíciója is, mégsem semmisült meg. Elpusztult Babilon is, de romjai megmaradtak. Sőt elpusztult maga a Messiás is, mégsem szűnt meg létezni. Tehát a végleges elpusztulás nem megsemmisülés, mert különben hogyan kínoztathatnának örökkön örökké a Sátánnal együtt a tüzes tóban? Erre nem válasz valami olyasmi, hogy „kínlódnak, mivel tudják hogy örökre megsemmisülnek" stb., hiszen ez nem örökké tartó kínlódás volna, márpedig az Ige ezt írja.
- - - - -

Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2016.11.01. 12:52:50

A téma választása a mai napra véletlen vagy valós szándékot tükröz :) ?

Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2016.11.01. 13:04:42

@kingdom: Lehet nagyon csúnyát fgok most írni, elkezdtem olvasni, s rájöttem nem érdekel a téma ....s abbahagytam az olvasást....Nem érdekelnek a teológiai viták, fejtegetések meg miegymás....Mert véleményem szerint nem ezen áll vagy bukik az ember hite, vagy Isten előtti állapota ! Nem, nem a témát, az irót vagy a közzétevőt kicsinylem le, közel sem....valahol szükség van ezekre a dolgokra...és komoly munka áll a tanulmány mögött. De véleményem szerint nem ez a lényeg, hogy valaki hisz a halhatatlan lélekben vagy sem, hisz a keresztben vagy sem, ....nem. Hiszek-e a háromságban vagy éppen nem...Szerintem mindez csak arra szolgál, hogy az ember figyelmét eltereljék a lényeges dolgoktól....Isten képére formáltatott embernek maradni, mindenkor, s minden körülmény között ! Ez a lényeg. Hiszen ezek a viták mennyi vérontást, haragot, gyülöletet szítottak, a múltban s jelenben egyaránt...Hogy az ember elfeledkezett arról. hogy Isten képére teremtetett ....Jaj az nem baj, de a lényeg, hogy tudatában van a rendíthetetlen igazságnak, s képes a végsőkig elmenni védelme érdekében..:(
Bocsi az apokrif gondolatokért ..Nem ellened irányult.. :)

2016.11.01. 14:52:02

@Csakegyember:
Pontosan így gondolom én is. Ezért is görgettem mindig át anno ping-pong írásait. Sajnos most sem jutottam öt mondatnál tovább, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne ennek akár itt helye. Emlékszem hogy voltak akkor is olyanok, akiknek ez kellett, és segített.

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2016.11.01. 15:41:12

@Csakegyember: @Marci kérdez:
Hát ping-pong írásaihoz fel kell nőni.->Nem, csak vicc volt :)
De mindenesetre az melett, hogy a téma bár aktuális a dátum miatt (is), nem biztos, hogy aktuális az (még) életünkben. Megérthető ha valakit nem fog meg a téma, mert ugye mi soha nem találkozunk ugysem a halállal és bőven elegendő az is, amit a tanúknál tanítottak a témáról. :)
Bezzeg az "Örökké élhetsz",és"Ismeret" könyv nem citált be nekünk ennyi terhes írásszöveget, és külső hivatkozásokat, hogy megérthessük mi is Isten szándéka az emberrel a halál után. A hű és értelmes nem terhelte piciny agysejtecskéinket ekkora terhekkel, mi biztunk bennük feltétlenül, hogy amit ők megcsócsáltak és elébünk raktak az jó :)

Ha azonban figyelembe vesszük, hogy az Őrtorony szervezet egy tanítás téglákból álló szervezet, és ebből az egyik igen nagy téglájuk pont ez a tanítás akkor én nem bánom ha ez is ki van mozgatva a helyéről, mert úgy hamis ahogy van, ha már a bibliára hivatkoznak.

Az megint más dolog, hogy hiszünk-e benne vagy sem.
Valóban vannak ennél a tanításnál fontosabb tanítások is. De ha mégis hiszünk, véleményem szerint nem mindegy hogyan gondolkodunk erről a témáról, mert annak komoly hatása van,lehet az életre.
Magyarán nem mindegy, hogy a halál után van-e folytatás azonnal, akár milyen formában is és akár hol is, sőt nagyon nem. A korai keresztények márpedig ebben hittek.

Ha valaki sikeresen átrágja magát ezen a poszton, ami azért annyira nem vészes hosszúságú, jól látszik, hogy sok tényező szól az általános JT tanítás ellen és nem másból mint a biblából. Ha másban nem segít, de abban még igen, hogy amit elébünk raknak (tak) mint kész tanítást a Tanúk, édes kevés ahhoz, hogy érdemben elhigyjük és építhessünk rá. Íme rá egy ékes ellen érv, forrásművekkel megtámogatva.

Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2016.11.01. 15:51:29

@kingdom: "véleményem szerint nem mindegy hogyan gondolkodunk erről a témáról, mert annak komoly hatása van,lehet az életre. !
Ez Tanúsra sikeredett :)
Hogy halhatatlen-e a lélek vagy sem, van élet a halál után vagy sem ? Ezen kérdésekre adott válaszoknak kellene befolyásolnia, hogy én jelenleg jó ember vagyok-e vagy sem ? Vagyis ez olyan kiszámításból végzett jótékonyság....Nehogy örökké szenvedjek vagy elkárhozzak...akkor jó gyerek leszek :) ......A másik oldal, úgy sincs semmi sem a halál után, együnk igyunk holnap úgyis meghalunk...Ez olyan min Tanúként, tégy meg mindent, hogy bekerülj az újvilágba...nehogy elpusztulj Armageddonkor..Sosem értettem egyet ezekkel a dolgokkal. Ez akkor kiszámításból eredő szolgálat..képmutatás, mint a gyülekezetben . Tudom miként kell élnem, tudom mit kell tennem, s Isten megmutatja nekem, hol van rám szükség. S ha Ö úgy gondolja hogy megemlékezik rólam akkor minden bizonnyal megteszi, ha nem, úgyse szólhatok bele :) Csak egyszerűen teszem a dolgom :) S remélem elnyerem bocsánatát és helyeslését.....

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2016.11.01. 15:56:14

@Marci kérdez: @Csakegyember:
Csatlakozom az előttem szólókhoz. Ping-pong írásai ugyan alapos tudásról, széles retorikáról tanúskodtak, engem is hidegen hagytak. Nem csupán azért, mert a téma önmagában nem érdekes számomra, hanem Ping-pong fanatikusan elszánt gyűlölete a Tanúk ellen, mintha valami revansot akart volna venni rajtuk, valahogyan hitelét vesztette a szememben emiatt. Én nem szeretném magamévá tenni Ping-pong szemléletét, így legtöbbször csak áttekertem az írásait. Na meg eddig az Őrtorony mondta meg, hogy miben kell hinni, ezután meg Ping-pong fogja ugyanezt tenni?

Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2016.11.01. 16:02:45

@t.csilla: :) Én nem is ismertem az írásait, se őt...
"Na meg eddig az Őrtorony mondta meg, hogy miben kell hinni, ezután meg Ping-pong fogja ugyanezt tenni?"
Ez jó :)

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2016.11.01. 16:21:36

@t.csilla: @Csakegyember:
Félre értettétek. Az irása nem azt akarja kierőszakolni, hogy már pedig ebben kell hinned, nem hiszem, hogy emiatt ő nyugtalanúl aludt volna.
Az őrtoronnyal szemben még szanció sem fenyeget minket az miatt, ha nem hiszünk ping-pong-nak., bár szerintem eléggé jól átmegy, hogy egy objektív képet akart a témából készíteni. Nem mellesleg másból mint a szentírásból, abból a könyből ami a tanúk szerint pont ennek ellenkezőjét állítja.

Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2016.11.01. 16:30:08

@kingdom: Csilla a múltbéli aktivitásáról s írásairól írt...Én nem ismertem, úgyhogy e tekintetben nem szólhatok semmit sem :) csak a témával kapcsolatban fejtettem ki véleményem :)

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2016.11.01. 16:41:10

@Csakegyember: Persze, értem. Én magam is gyakorta átgörgettem akkor egy kicsit nehéz volt még. De azért kiváncsi leszek a következő írása mit fog kiváltani amit a vérkérdésről írt.

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2016.11.01. 17:01:42

@Csakegyember: Hát pedig az is hasonlóan nehéz emésztésű lesz. A bibliából és a korai egyház írásaiból. :)

Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2016.11.01. 17:09:32

@kingdom: Nem kell bonyolítani a dolgokat, azok olyan egyszerűek :)

l.gabi 2016.11.01. 21:33:42

Megpróbáltam elolvasni, mert szeretem az elemzéseket, érveléseket átbogarászni. Sajnos a halállal kapcsolatos írásokat képtelen vagyok befogadni. A második képig jutottam és akkorra már lekapcsolt bennem valami, nem tudtam elolvasni.
Magára az ember nevére emlékszem, de nem jut eszembe róla semmi.

Most levertnek kellene lennem, de kerülget a röhögőgörcs, hogy az eddigi kommentek szerint senki nem jutott el a végéig közülünk :)

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2016.11.02. 08:04:16

@kingdom: Szerintem nem értettem félre.
Bár alapvetően jó ötletnek tartom, ha az eredeti szavak értelmét boncolgatjuk, így próbálva megérteni, hogy miről is szólhatott az eredeti szöveg (és miről nem), de sajnos én ebből kiábrándultam az Őrtoronynak köszönhetően. Azokat, akiket ilyen típusú manipulációval becsaptak, nem hinném hogy nagyon nyitottak lennének egy másik hasonlóra. Mit tudunk Ping-pongról, ki ő? Honnan szerezte a tudását? Milyen egyetemet végzett, milyen publikációkat jelentetett meg? Az, hogy valaki nicknéven írogat egy szektákban károsultakból álló közösségben és próbálja nekik a "bibliai" észt osztani, nálam nem annyira jön be. Ezt a névtelenségbe burkolódzó bölcsességet már kitapasztaltuk a Tanúknál, aztán kiderült, hogy csak azért tudták eladni a sok vallási baromságot nekünk, mert sokunknál hiányoztak az alapvető teológiai ismeretek. A lehengerlő "írásszerinti" érvelés pedig úgy tűnt, hogy ....aztán meg mégsem. Mivel a mögötte álló emberek hiteltelen csalók voltak, akik még a nevüket sem vállalták.
Engem nem zavar, ha valaki Ping-pong írásaiban élvezetet talál, vagy új igazságokat fedez fel, én azonban jobban szeretem az egyenlő felek között zajló párbeszédet és a saját egyéni fejlődésünknek és tapasztalatainknak megfelelő hitrendszert, ahelyett, hogy mások adják elő, hogy mi is a helyzet, és a "Biblia" szerint miben kéne hinnünk.....(csak aztán, ha mégsem abban hiszünk, akkor lesátánozhassanak minket.......na mert ilyen is volt már a blogokon).
Amikor valaki ilyen szinten elmerül a saját vallásos nézetei hitvédelmében, az ritkán párosul - ha egyáltalán - mások tolerálásával.

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2016.11.02. 16:56:58

@t.csilla: "fanatikusan elszánt gyűlölete a Tanúk ellen, mintha valami revansot akart volna venni rajtuk, "

Nos ez nem igaz, ellenben a blog akkori gazdájával aki eltünt. Őt pusztán nagyon érdekelte és még ma is érdekli a teológia, csak úgy mint engem is.
Jehova Tanúi szervezete tanításokra épül, ő ezt cáfolta főként a mainstream keresztény vonalon, noha kaolikusnak valotta magát, senkit nem buzdított arra, hogy legyen katolikus.

mondod még:
"Én nem szeretném magamévá tenni Ping-pong szemléletét,"

Sokan nem, ez az ő szuverén döntésük, meg lehet érteni tiszteletben lehet tartani,... node senki nem is kényszerít arra, hogy magadévá tedd azokat,.... át lehet gőrgetni.
Magam is így teszek jónéhány posztal amik nem érdekelnek, noha ezt soha nem szoktam jelezni annak aki kiposztolta. Egyszerűen megértem, hogy az amit közöl nem nekem szól és továbblépek.

"Na meg eddig az Őrtorony mondta meg, hogy miben kell hinni, ezután meg Ping-pong fogja ugyanezt tenni?"

Ő nem fogja megtenni és én sem, ha nem kell valami a boltban, nem teszed a kosaradba, ...vagy mégis ?

"Ezt a névtelenségbe burkolódzó bölcsességet"
Ebben az esetben nincs jelentősége, hiszen soha nem önmagára, hanem az adott témát körüljáró irodalmakra hívatkozik, de gondolom addig már nem jutottál el az elolvasásában (ahogy jelezted is), hogy ez jól lejöhessen.

"Amikor valaki ilyen szinten elmerül a saját vallásos nézetei hitvédelmében, az ritkán párosul - ha egyáltalán - mások tolerálásával."

Ez egy szalmabáb készítés, a poszt írója nevében nem tudok nyilatkozni, de nem hiszem, hogy álmatlan éjszakákat okozhatott neki, ha valaki nem osztotta a nézeteket. Nekem is szilárd álláspontom van bizonyos témákat illetően, sőt egyenessen nem értek egyet másokkal és világnézetükkel, mégsem érzek késztetést arra, hogy bármi áron kierőszakoljam a saját nézetemet.
Ez nem azt jelenti, hogy a lapokat nem teríthetjük ki ami a kezünkben van, hogy összevethessük azzal, ami nekünk lett kiosztva. A játékba persze nem kötelező résztvenni, maradhatunk pusztán csak szemlélődők, nem erőszakoskodik senki.

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2016.11.02. 17:00:33

@Csakegyember: Módosítom, nem is annyira a vérkérdésről általában, hanem a vér élelmiszerkénti fogyasztásáról inkább. No de majd meglátjuk.

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2016.11.02. 17:11:47

@l.gabi: "Sajnos a halállal kapcsolatos írásokat képtelen vagyok befogadni."

Ok, teljessen megérthető, nem mindenki szeretheti azt amit mi, megértem ha valakit nem fog meg.

"az eddigi kommentek szerint senki nem jutott el a végéig közülünk :)"

Ha a kommentekre gondolsz azt nem lehet cáfolni, node ez akkor is csak 4- ember eddig :)
A posztjainkra amúgy sem jellemző, hogy agyon kommentelik őket. Mindenesetre nem zárható ki, hogy az eddigi 244 oldalt megnyitó közül legalább egynek telibe talált a téma, mégha mélyen hallgat is :)
Egyébként csak azt tudom mondani neked is, mint Csillának fennt.

l.gabi 2016.11.02. 17:32:39

@kingdom: Nem, nem úgy értettem, hanem semmit nem vagyok képes elolvasni ami ilyennel foglalkozik, de nem teológiai vagy világnézeti okok miatt. Önmagában a halálról, mint jelenségről nem tudok olvasni, beszélni. Ezzel természetesen nem a poszt tartalmát minősítem :)

Amúgy síri csendben szemlélődő maradtam volna, de nem bírtam megállni, olvasva azt ki mennyit olvasott :)

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2016.11.03. 13:25:16

@kingdom:
Valóban legtöbbször áttekertem az írásait és a kommentjeit, mert nem az én asztalom, de ez nem jelenti azt, hogy mindig így tettem (" de gondolom addig már nem jutottál el az elolvasásában (ahogy jelezted is), hogy ez jól lejöhessen"), mint ahogy most is.

Nos, hogy érdemben is hozzászóljak a cikkhez, ezt a gondolatot emelném ki:
"....A pokol tantétele mindig is a történelmi, ortodox kereszténység hitnézete volt. Nem a „sötét középkorban” vezették be, ahogy azt Charles Taze Russell jelentette ki becsmérlően, hanem már maga Jézus, a mi Urunk és az Apostolok is kifejezetten tanították...."

Nos, a pokol tanítása ugyan benne van a Bibliában, de a középkori egyház igenis sokat tett azért, hogy annak kínzásokról és borzalmakról kialakított képe egyértelmű legyen a nép egyszerű fiai szemében. Ebben használták fel eszközül pl a misztériumjátékokat és a szentek látomásait. A pokol kínzásait nagyon is földivé tették az inkvizíció intézményének bevezetésével. De ezen túlmentek:

"A középkori teológusok tovább finomították az egyházatyák által kidolgozott doktrínát, a pokolfilozófiájában azonban egyetlen kulcsfontosságú eseményt, a purgatórium dogmájának 1253-ban történt elfogadását leszámítva nem történt komoly előrelépés. A pokol szó szerinti létezésében mindössze egy jelentős gondolkodó, Johannes Scotus Erigena (810-877 k.) kételkedett, és őt is eretnekséggel vádolták – állítólag a saját tanítványai szurkálták halálra pennáikkal. Pietro Lombardo (1100 k.–1160 k.) és Aquinói Szent Tamás (1226 k.–1274) viszont Szent Ágoston nyomdokaiba lépve tüzes pokolról értekezett, ahol nemcsak lelki és szellemi, hanem testi kínok is osztályrészül jutnak a bűnösöknek. Aquinói Szent Tamás ezenkívül a „gyalázatos kedvtelés” örömeit is előszeretettel hangsúlyozta. Mai szemmel nézve döbbenetesnek hat, hogy a teológusok olyan dolgokat értelmeztek szó szerint, amelyekről nehéz elképzelni, hogy bárki is komolyan veheti őket."

Pedig komolyan vették, miért is ne tették volna?

"A purgatórium intézményének köszönhetően a középkori élet minden területét ellenőrzése alatt tartó egyház immár a síron túlra is kiterjeszthette hatalmát..."

Ahogy ismerjük a történelemből, végül ez vezetett a reformációhoz. És ahhoz, hogy pl Russel tanai népszerűek lehettek a vallásos emberek között, akiket rettegésben tartott az egyház jóváhagyásával történő pokolbéli szenvedéseket előidéző Isten képe. Ebben az értelemben a középkori egyház igenis sokat tett azért, hogy bevezesse az emberi köztudatba a poklot, mint tüzes kínszenvedések helyét.

Az idézeteket Alice K Turner könyvéből vettem.

docplayer.hu/7329247-Alice-k-turner-a-pokol-tortenete.html

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2016.11.03. 20:42:55

@t.csilla: Nagyon jó, én szeretem a témát, noha messze nem értek teljessen egyet a nagy egyház pokol tanításával amit, az általad idézett irás is jól kiemel. "kínzásokról és borzalmakról kialakított képe egyértelmű legyen" A purgatóriumról ne is beszéljünk.

Jó magam csak annyit teszek el, ebből az egészből, hogy a biblia igen is beszél arról, hogy a halál beállta után valahova kerül az ember lelke, és van egy hely azok számára akik szembehelyezkednek szándékosan Istennel. Lehet ezért szeretni vagy nem szeretni a bibliát, de akkor is kiolvasható egyenesen belőlle. Az ,hogy ki mit tesz még ebbe a helybe az sokkal inkább a fantázia és nem a biblia műve. így született meg példáúl az a nézet is, az uneverzalizmus útján, hogy Isten végül a pokolt is kiüríti és mindekit jó útra térít. Vagyis a pokol nem örök, és akik benne vannak végül mind üdvözülnek.

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2020.05.05. 20:25:19

@Ping-Pong:
Hüha. Ez a smiley most jot vagy rosszat jelent ? :)
süti beállítások módosítása