Karácsonnyal kapcsolatos tanús ellenvetések feloldása
2018. december 18. írta: kingdom

Karácsonnyal kapcsolatos tanús ellenvetések feloldása

ke_pernyo_foto_2018-12-16_18_11_18.png

"A Biblia tiltja Jézus születésnapjának a megünneplését."

Ez nem igaz, a Biblia sehol sem tiltja a Krisztus születésnapjának ünneplését. Ha ezt tenné, megindokolná. Mindenki eldöntheti önmagára nézve, hogy meg akarja-e ünnepelni, de aki pedig másoknak akarja kötelezővé tenni, vagy éppen megtiltani, az törvényeskedik.

"A Biblia nem parancsolja Jézus születésnapjának a megünneplését."

Igaz, hogy a Biblia nem parancsolja, de nem is tiltja, sőt kifejezetten leírja, hogy voltak, akik ünnepeltek. Az angyalok nagy örömet hirdettek, amely az egész nép öröme lesz, aztán megnyílt a menny, és a pásztorok látták, hogy az angyalok tömegével dicsőítették Istent (Lk 2:9-14). Krisztus megszületése kivételes örömet szerzett az angyalok, a pásztorok és a mágusok számára. Ez utóbbiak előre fel is készültek a Messiással való találkozásra, és ajándékokat is vittek Isten Fiának (Mt 2:11). Nekünk ma miért lenne kevesebb okunk örülni a Messiás megszületésének? Miért ne ünnepelhetnénk meg mi is?

"Csak a Bibliában megparancsolt ünnepeket szabad megünnepelni."

Először is, a Biblia nem mond ki ilyen alapelvet; magának bárki szabhat ilyen szabályt, de ha ezt másoktól is elvárja, akkor megint csak törvényeskedik. Másodszor, a Biblia pozitív szereplőinek az előírt évenkénti ünnepeken kívül is sok más alkalmi és rendszeres ünnepe volt, méghozzá Isten áldásával. Ami például Jézust illeti, a templomszentelés ünnepén (hanukka) felment Jeruzsálembe, a Templomban járkálva tanított (Jn 10:22), és az evangéliumokban nincs nyoma annak, hogy egy ilyen ünnepet ellenzett volna. Harmadszor, az Újszövetség kifejezett tanítása szerint nincs vallási jelentősége annak, hogy valaki egy bizonyos napot valamilyen szempontból különbnek tart a másiknál. Ezért egyfelől nem szabad másoknak megparancsolni, hogy bármelyik napot megünnepeljék, másfelől nem szabad másokat elítélni, ha megünnepelnek valamit (Róm 14:5-12, Kol 2:16-17). Bár nem bűn Krisztus születését nem megünnepelni, bűn elítélni mást azért, csak mert megteszi. Még ha közben valamiféle bűnt is elkövetne, amit a Bibliaannak nevez, akkor is csak maguk a konkrét bűnök lennének elítélendők.

"A háromkirályok nincsenek is benne a Bibliában, és ők is csak pogány asztrológusok voltak."

A "háromkirályok" legendája csak a középkori népi hagyományban jelent meg, bibliai és fantáziaelemek keverékeként. A bibliai szöveg nem említ királyokat, és nem beszél a látogatók számáról sem. A szövegben szereplő "bölcsek" (görög magoi) szó szerinti fordítása "mágusok"-ként félrevezető, mert a szó mai jelentése csak az, hogy "varázsló". Akkoriban azonban ezzel a perzsa jövevényszóval illettek mindenkit, aki a hétköznapi ismereteken felüli tudományok birtokosa volt (jóslás, álomfejtés, asztrológia vagy csillagászat, orvoslás). Nem lehettek pogányok, mert egy rendkívüli égi jelenség vezette őket, hittek a zsidók királyáról szólóószövetségi próféciákban (Mt 2:2), nincs nyoma, hogy József és Mária tiltakoztak az ellen, hogy imádják Jézust, Isten pedig megóvta őket Heródestől (Mt 2:12). Az viszont elgondolkodtató, hogy Isten az egyszerű helyi pásztorokon kívül külföldi tudósokat is értesített az eseményről. De még ha pogány asztrológusok is lettek volna, nem Istent dicsőítené, hogy sötétségben levő embereket is meg akar és meg tud szólítani?

"A Biblia tiltja fa felállítását, tehát a karácsonyfa állítás pogányság."

Azok a bibliai szövegek, amelyekre hivatkozni szoktak, másról szólnak, nem a karácsonyfáról, sem a születésnapról. Az 5Móz 16:21-22 a kánaánita termékenységünnepeknek az izraelita istentisztelettel való keverését tiltotta; a kánaániak ugyanis zöld lombú, buja fák alatt csaptak rituális orgiákat (vö. Jer 2:20, 3:6,13 stb.). A Jer 7:18-ban a "fa szedegetése" ugyan az ég királynőjének pogány ünnepére való készülődés része volt, de a fát eltüzelték, hogy süthessenek. A Jer 10:3-ban a fakivágás a pogány fabálványok előkészítéséről beszél, de a fát kivágták, ágait levágták, törzsét figurává faragták, és istenként imádták, hozzá imádkoztak. Egyik szövegnek sincs köze a 17. század utáni európai keresztények fenyőfájához és a Krisztus megszületéséhez.

Összefoglalás

Végül pár gondolat a karácsonnyal szembeni ellenérzések kialakulásának két fő okáról. Először is, a karácsony kommersz, világi változata sokak számára a pénzköltési lázról, a kötelező otthoni jópofizásról vagy a fák tömeges pusztításáról szól, ami valóban kiábrándító tud lenni. Az ünnep eredeti üzenete azonban számukra is azt hirdeti, hogy Isten az, aki megajándékozott minket, és hogy önmagával ajándékozott meg minket. Megajándékozott emberek vagyunk, akik akiknek van mit továbbadniuk (szeretet), és van kinek továbbadniuk (mindenkinek). A legtöbb nem hívő tudja vagy érzi, hogy karácsony valamiképpen a szeretetről szól. Ezért a karácsony különleges alkalom arra, hogy Isten szeretetéről Isten szeretetével bizonyságot tegyünk megfáradt embertársainknak. Másodszor, vannak, akik hitelvi alapon ellenzik a karácsony ünneplését, vagy mert nem hisznek az egészben, vagy mert annyira el akarják kerülni a pogányság látszatát is, hogy elutasítják a születésnap és Krisztus megszületésének a megünneplését is. Pedig nyilván nem kell attól félnünk, hogy nem hívő ismerőseink a pogányság jelének veszik, amikor mi hívőkőket vagy egymást felköszöntjük, és amikor a zsidó Messiás születését megünnepeljük. Istentől sem kell félnünk, ha örülünk felebarátaink, testvéreinknek vagy Megváltónk születésének, és ezt valamilyen formában ki is szeretnénk fejezni. Mégis vannak olyanok, akiket a vezetőik azzal riogatnak, hogy Isten haragszik rájuk, ha megünneplik a karácsonyt vagy szeretteik születésnapját, így nekik van mitől félniük: a saját tanítóiktól vagy szervezetüktől, de tanulmányunk egyik célja éppen az, hogy ez alól a nyomás alól felszabadulhassanak.Karácsonykor az embereket nem ókori pogány babonákkal kell riogatni, amelyekre már csak a történészek emlékeznek. Nekünk kétezer éve jó híreink vannak: Isten egy lett közülünk, és tudja mi az, embernek lenni!

Forrás: egykori Apollogia kutatóközpont web oldala (megszűnt)!

A bejegyzés trackback címe:

https://blogjt.blog.hu/api/trackback/id/tr1514491238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igazság Kereső 2019.01.06. 15:36:19

Sziasztok! Lenne egy kérdésem.
Hol lehet beszerezni magyarúl a
Vonakodó hitehagyott c. könyvet?

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2019.01.10. 08:45:53

""A Biblia tiltja Jézus születésnapjának a megünneplését."

Ez nem igaz, a Biblia sehol sem tiltja a Krisztus születésnapjának ünneplését. Ha ezt tenné, megindokolná."

A Biblia elég sok mindent nem indokol meg, mégis tilt, vagy enged. Az indoklás hiánya az ég világon semmit nem jelent

""A Biblia nem parancsolja Jézus születésnapjának a megünneplését."

Igaz, hogy a Biblia nem parancsolja, de nem is tiltja, sőt kifejezetten leírja, hogy voltak, akik ünnepeltek."

Összekevered a születést, a születésnappal

A poszttal kapcsolatban (illetve a karácsonyos posztjaiddal kapcsolatban) az az érzésem, hogy nagyon karácsonypárti lettél, és mintha a szellemi érettség egyik jelének tartanád a karácsonyozást

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2019.01.10. 09:02:23

@sefatias:
Bár a posztot nem én írtam, nekem is néha az az érzésem, mintha egyes exek (itt nem a poszt írójára gondolok) azt sugallnák, hogy "milyen jó, hogy már TARTHATUNK karácsonyt". Igen, a döntés szabadsága megkönnyebbülés, de ha kötelezővé válik a karácsony ünneplése, az éppen olyan, mintha tilos lenne: nem te döntesz, hanem helyetted döntötték el mások. A keresztény kultúrkör pedig kötelezővé próbálja tenni a karácsony megünneplését, mint Krisztus születésének évfordulóját.

Engem éppen a Tanú múltam szabadított fel ennek kényszere alól. Tanúként megéltem, hogy lehet karácsony nélkül is élni, de mivel már nem kötnek az ottani szabályok, így meg is ünnepelhetem, ha akarom.
Igaz, a karácsony a szeretetről is szól, a gyermekkort idézi fel - már abban az esetben, ha valaki fel akarja idézni a karácsonnyal kapcsolatos gyermekkori emlékeit (én nem feltétlenül...:)). Így ezt is elég személyesnek tekinteném, mert ki mit ért szeretet alatt, és kivel tudja ezt most megélni (ha pl egy olyan Tanúról van szó, akit a családja kivetett, és még nem tudta kialakítani életété a "világban"). Ezért érzem azt, hogy erőltetni a korábbi tagok köreiben semmiféleképpen nem kéne.

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2019.01.10. 09:50:27

@sefatias: Röviden.Szó sincs arról hogy karácsonynak a megünneplésére sarkallnänk másokat.A cikk sokkal inkább csak feloldja azt a tanús elgondolást, hogy a karácsony megünneplése valami helytelen szörnyű dolog lenne amiért Isten majd haragudni fog a tanukra.
A cikket egyébként nem is én, hanem az egykori Apologia kutatóközpont Szallai András írta. /A cikk végen ott az utálás rä./

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2019.01.10. 10:11:13

@t.csilla: A cikkből nem hiszem, hogy valami kényszer erezne az olvasó arra, hogy ez valami kötelező dolog lenne, mert nyilvánvalóan nem.Nincs semmilyen erőltetése a dolognak, legfőbbként nem azzal a vehemenciával ahogyan a tanuk teszik évente karácsony idején az aktuális karácsonyi kiadványaik terjesztése által épp ennek ellenkezőjét bizonygatva. A személyes véleményem szerint a Karácsony csak egy kihagyott ziccer a tanuknál amire az égadta világon semmilyen bibliai alapú tiltás nem található, söt inkább ennek ellenkezője olvasható ki. :)
A szubjektív élményeinknek ehhez semmilyen köze nincs.Abban igen, hogy
bizony ellenérzések ellenére is, vannak akik tanús múltukkal újra elvezik a karácsony ünneplésének lehetőséget. Vannak akik nem, de nem azért mert nem érzik helyesnek, hanem egyszerűen számukra ez mellékes nem számottevő, dolog, vagy épp a tanús tanítások hatásától meg nem tudtak megszabadulni. Mindkét álláspont elfogadható és kölcsönösen tiszteletben tartható. Csak ismételni tudom, a cikk csak feloldja a tanús csökött, megrögzött gondolkozást és Karácsony le demonizalasat. Ennel többet nem var az olvasótól.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2019.01.10. 13:24:15

@kingdom: Tőlem mind az apológia (weboldal) lelkisége, mind Szalai András megközelítése (ami kb egy és ugyanaz) alapvetően távol áll. Attól még lehet olyan gondolat ezekben az írásokban, melyek mások számára figyelemreméltóak. A Tanú kondicionálás ("mit mond erről vagy arról a Biblia") azonban oda vezethet, hogy nem a maguk értelme szerint cselekednek (vagyis nem azt teszik, amit ŐK akarnak), hanem, amit "a Bibliában a hívőktől elvárnak". Ezúttal nem a VT, hanem valaki vagy valami más.

A világ két részre van osztva: hívőkre és nem hívőkre. A "hívők" így járnak el, a "nem hívők" meg másként. Ez azért elég jellemző apológiás gondolatmenet...
"Pedig nyilván nem kell attól félnünk, hogy nem hívő ismerőseink a pogányság jelének veszik, amikor mi hívőkőket vagy egymást felköszöntjük, és amikor a zsidó Messiás születését megünnepeljük."

Csak egy észrevétel.

Eastern Magister लामा 2019.02.01. 20:44:36

Jó fejtegetés. Azt kérdem: mikor született Jézus?
süti beállítások módosítása