Csődbe megy-e valaha az Őrtorony?
2018. július 20. írta: t.csilla

Csődbe megy-e valaha az Őrtorony?

A vonakodó hitehagyott 32. rész

Jelenleg elég nehéz elképzelni, hogy egy ilyen hatalmas szervezet, mint az Őrtorony, világszerte 8 millió aktív követővel valaha is csődbe menne. Nyilván a lehetőség megvan erre, ahogy minden más szervezetnek, melynek a kiadásai magasabbak a bevételeinél, de mivel az Őrtorony nem teszi nyilvánossá ezeket a számokat, így sok fogalmunk nem lehet arról, hogy hogyan is alakul a gazdasági mutatójuk. Egyetlen olyan számadat van, ami a kiadásokat illeti, mely nyilvánosan elérhető: a teljes idejű szolgák, különleges úttörők, misszionáriusok és utazószolgák költségtérítésére fordított összeg. Ez 2013-ban 200 millió, 2014-ben 224 millió, 2015-ben 236 millió dollárt jelentett az egész világon. De ha nem ismerjük a többi számot, akkor ezek megint nem mondanak túl sokat

Mennyi a teljesidejű szolgák költségtérítése, és az mire elég?

Ha valaki azon tűnődik, hogy vajon mekkora összeget kaphat egy ilyen személy, annak a viszonylagos számadattal tudok szolgálni. A 90-es évek elején pár évig különleges úttörő voltam, a költségtérítés egy fix 9-10 ezer Ft közötti összeg volt. Ez nem fedezte a társadalombiztosítást, azt magunknak kellett fizetni. Ebből kellett lakást bérelnünk és fenntartanunk magunkat. 1994-ben Veszprémben, egy nagyon kicsike lakásért 12 ezer Ft-ot fizettünk, aminek költségét hármunk között osztottuk el, hogy szerényen meg tudjunk élni. A lakás valójában alkalmatlan volt három személy részére, így egyikőnk a földön aludt egy matracon, amit napközben a szekrény mögé tettünk. A külföldről jövő különleges úttörőknek más helyzetük volt, hiszen sokukat a családjuk támogatta, de mi leginkább a társulati költségtérítésre voltunk utalva – és a helyi testvérekre.

Bár Stephen Lett JW-TV-ben történő kínos koldulásában felhozott érvelések nem teljesen úgy vannak,  mégis vannak területek, melyek az anyagi helyzet romlására utalhatnak.

Az egyik ilyen terület a nyomtatott irodalom csökkenése. Bár ez egy világjelenség, nem csak az Őrtornyot érinti, hanem az internet terjedésével egyre több tartalom jelenik meg a neten, így a nyomtatott anyagok csökkennek. Ez a tendencia ugyan nem kedvez az Őrtoronynak, mivel  a neten sok olyan információ is elérhető, amit ők nem szeretnének, ha tagjaik megtudnák azokat, de az elmúlt években kénytelenek voltak a korábban eldémonizált interneten terjeszkedni, bár egy 1997-es Ébredjetek!-ben (július 22.) még abban reménykedtek, hogy „...a földön élő emberek többségének valószínűleg ezek a hagyományosabb módszerek [könyvtárak, levelezés, telefon, újságok...] lesznek még egy ideig a fő kommunikációs eszközei”. De nem így lett. Egészen 2005-ig növekedett az irodalomnyomtatás és terjesztés, a csúcsponton több, mint 3 milliárd nyomtatott oldal jött le gépekről havonta. Ez a mennyiség azonban fokozatosan elcsökkent kb 1,4 milliárdra, vagyis több, mint a felére nem egészen egy évtized múlva, 2016-ra. Ezen kívül beszüntették a Jelenések könyve, a Teremtés könyv, az Érveljünk könyv nyomtatását, és 2017-ben adtak ki utoljára Évkönyvet és naptárt, és ebben az évben a kongresszuson sem adtak közre semmilyen új kiadványt, de már a korábbi években is csak keveset. A mai internetes világban ésszerű ugyan ez, és sok nyomtatott kiadványra épülő céget érint, de egy olyan szervezet esetében, amely történetesen kifejezetten hisz abban, hogy Armageddon eljövetele előtt neki kell gondoskodnia „szellemi táplálékról” és elsősorban nyomtatott kiadványok formájában, nem igazán tűnik értelmesnek. Úgy tűnik, valahogy nem erre számítottak. Bár a nyomtatott oldalak ekkorra már nyilvánvaló csökkenő tendenciát mutattak, a szervezet még csimpaszkodott ebbe a gondolatba 2009-ben, és talán abban reménykedhettek, hogy az online felületek – melyek igen hátrányosak számukra – nem fogják túlnőni és kiszorítani a nyomtatott irodalmat. De ez nyilvánvalóan nem így történt.

"Mindannyian őszintén törődnek azokkal az emberekkel, akik lelkesen olvassák a kiadványokat, és az azokban megvizsgált bibliai alapelvekből tanulnak, buzdítást és vezetést kapnak. Reméljük, hogy te is az olvasótáborhoz tartozol, és hogy az itt vagy egy másik országban nyomtatott irodalom által továbbra is ismeretet szerzel Jehova Istenről és Jézus Krisztusról. Ez az ismeret örök élethez vezet (János 17:3)." (Őrtorony 2009 7/1 16. o. Látogatás egy különleges nyomdában)

(kiemelés tőlem)

 

A másik terület, ahol az Őrtorony leépítéseket vezetett be, a fiókhivatalok összevonása, ami már 2009 évet követően elkezdődött. Akkor még a szervezet 118 fiókkal büszkélkedett, mely a legmagasabb pontja volt egy már évtizedek óta tartó terjeszkedésnek. Knorr napjaiban vált a szervezet igazán nemzetközi méretűvé, amikor újabb és újabb távoli területeket értek el a „jó hírrel” és szervezték meg a prédikálást – és a helyiek kontrollját egy-egy létrehozott fiókhivatal formájában. Ezt a terjeszkedést egyértelműen Jehova áldásának tekintették. Ez úgy tűnik megtorpant, mivel 2015-re már csak 89 fiókhivatal maradt. Amint az várható, az Őrtorony az új helyzethez alakította az ideológiáját, mivel úgy próbálja beállítani ezeket, mintha valami kulturális tapasztalatcsere érdekében történtek volna az összevonások. A mexikói összevonásról így ír egy 2012-es Őrtorony:

„A program első része bemutatta, mennyire egységes Jehova népe. Baltasar Perla interjút készített három személlyel, akikkel együtt szolgál a mexikói Bétel-családban. Azzal kapcsolatban beszélgettek, hogy hat közép-amerikai fiókhivatalt összevontak a mexikói fiókhivatallal. Az összevonás miatt Mexikóban a Bétel-család még színesebb lett, a testvérek még több kultúrát és nemzetiséget képviselnek. A különböző országokból érkezett hívőtársak egymás buzdítására szolgálnak. Olyan, mintha Isten fogott volna egy hatalmas radírt, és eltörölte volna az országhatárokat.” (8/15 16. o. Egy összejövetel, melyen az egységről és izgalmas tervekről volt szó)

Ez a hat fiókhivatal, mely ebben az összevonásban érdekelve volt: Guetamala, Honduras, El Salvador, Nicaragua, Costa Rica és Panama. Érdekes, hogy Hondurasban nem egészen 20 évvel korábban kezdtek csak neki a fiókhivatal építésének, mivel az igények olyannyira megnövekedtek:

"Jehova Tanúi építők — a keresztény személyiség, a boldog családok, valamint az egyesült és békés gyülekezetek építői. Mivel megnövekedtek a gyülekezetek Hondurasban, neki kellett kezdeniük Királyság-termek és egy fiókhivatal építésének. Az első években elegendő volt a Királyság-teremhez egy tábla a falon, s néhány sor pad egy testvér otthonának nappalijában, de a gyülekezetek nemsokára jobbnak látták, ha saját épületeket húznak fel." (1993. Évkönyv 204.o.)

(kiemelés tőlem) 

De  nicaraguai fiókhivatal sem volt éppen matuzsálemi korú, hiszen még fennállásának 10. évfordulóját sem érhette meg:

"A gyors növekedés miatt természetesen megnőtt a Királyság-termek iránti igény is. A fiókhivatal ezért egy nagy építési programba kezdett, amely 120 további Királyság-terem építését foglalja magában, valamint egy új fiókhivatalét, Managuától 11 kilométerre délre, Ticuantepében. A fiókhivatalt a tervek szerint 2003 áprilisában fejezik be." (2003. Évkönyv 149.o.)

(kiemelés tőlem) 

Ha figyelembe vesszük a fiókhivatalok szerepét a helyi testvérek feletti kontrollban – és csak emlékezzünk vissza a magyarországi fiókhivatal előtti időre, hogy mennyivel szabadabbak voltak a testvérek a „betiltás” alatt – akkor az Őrtorony biztosan inkább előnybe részesítené a fiókok megtartását, és az állandó jelenlétet fizikailag is, a már „meghódított” területeken. Feltételezhetően gyakorlatiasabb szempontokra kell jobban tekintettel lenniük, mégpedig a fenntartási költségekre, és az ingatlanok eladásából származó bevételre (melyeket valószínűleg újabb ingatlanokba fognak befektetni a világ más táján). A világ más területein is összevonták a fiókokat, például Skandináviában (Dániához tartozik már Norvégia, Svédország és Izland), Finnországhoz csatolták a három balti államot (Észtországot, Lettországot és Litvániát) és Németországba került a német nyelvterületek fiókja. Az anyagiak tehát problémát jelenthetnek, ha nem is olyan mértékben, ahogy Stephen Lett taglalta azt amikor koldulni próbált a tagoknál.

kingdom_hall.PNG

Olyan, mintha egyfajta ellentét állna fenn: létezik egyrészt egy növekvő ingatlanbiznisz, melyből hatalmas bevételek jönnek, másrészt egy csökkenésre, leépülésre, összevonásra mutató tendencia. Ez a látszólagos ellentét arra utal, hogy az ingatlanok – melyek jó pénzt hoznak a konyhára - nem igazán azt a célt szolgálják, amire eredetileg szánva lettek, és amire a lelkes önkéntes csapatokat buzdították. Ha az üzleti és „szellemi” szempontok között kell mérlegelni, akkor a szervezet gondolkodás nélkül az potenciálisabb anyagi haszon irányába mozdul el, és kész még saját ideológiájának egy részét is beáldozni ezért. Azok az emberek meg végképp nem számítanak, akik „nem ilyen lovat akartak”, vagyis nem egészen azért vettek részt lelkesen – és ingyenesen – egy-egy nagyszabású építkezésben, hogy azok csupán egy-két évtized múlva értékesítésre kerüljenek, mivel feleslegesnek bizonyultak  – természetesen a bevétellel a szervezet zsebét gazdagítva. (Magyarországon is eladtak már Királyság-termeket, amiket a testvérekkel építtettek fel a nagy sürgősségben, pl Ricse, Esztergom)

Egyes ingatlan beruházások tervezetének módosítása, sőt törlése mellett a személyzet csökkentését is bejelentette Samuel Herd a 2015. évi közgyűlésen. Ez a harmadik terület, ahol a szervezet megszorításokat alkalmaz, lapátra teszi az addigi dolgozóit, és csökkenti a különleges teljesidejű szolgák számát. Bár ez a költség egészen 2015-ig növekedett – ahogyan arra a fejezet elején kitértem -, de lehet éppen ez az, ami a leépítéseket szükségessé tehette ezen a területen is, mivel "sokba kerültek" nekik azok az emberek, akik ingyenesen "önként és dalolva" végezték nekik azt a munkát, amire amúgy adományokat szednek be más tagoktól, akiknek a körülményeik nem engedik meg, hogy teljesidejű szolgák legyenek (no meg a csökkenő nyomdai teljesítmény kevesebb munkást kíván a bételekben is, a nyomdagépeknél, a tördelésben, a fordításban stb).

Bármennyire is ésszerűnek hangzanak Samuel Herd szavai, aki szerint a VT csupán csak szeretné a „rendelkezésére álló pénzalapot hatékonyan felhasználni”, ugyanakkor továbbra is „elősegítik a világméretű prédikálómunkát”. Nehéz összerakni ezt a két dolgot magunkban: miképp lehet a gyakorlatban ezt megvalósítani azzal, hogy csökkentik a különleges teljesidejű szolgák számát (és persze a kifizetendő költségtérítést), ugyanakkor támogatják a világméretű prédikálást. Most akkor hogy van ez? Gondoljunk csak bele, hogy a szervezet mennyi energiát fektet abba, hogy a Tanú családban nevelkedő fiatalokat távoltartsa a továbbtanulástól és világi karrier keresésétől. Ennek alternatívájaként a teljesidejű szolgálatot és az abban elérhető „karrier-lehetőségeket” ajánlja. Bár nem mindenkit sikerül bepalizniuk, de akiket igen – vagy akik különféle okokból nem látnak más lehetőséget maguk előtt -, azoknak elképzelhetjük a csalódottságát, amiért az életüket tették fel a teokratikus érdekek előremozdítása érdekében, és most nyilvánvalóan szimplán anyagi okokra hivatkozva megvonják tőlük a lehetőséget. Ráadásul ezek az emberek nem egy hatalmas összeget kapnak, ahogyan fentebb leírtam a saját tapasztalataim alapján. Valójában a költségtérítés csak nagyon minimális életszükségleteket fedez, de vannak emberek, akik még így is lelkesen végzik/végeznék a szervezet ingyen-propagandáját. És mégis, pont ők azok, akiken mégis spórolni akar egy olyan szervezet, mely a „sürgősség” és a prédikáló munka prioritását hirdeti már közel egy évszázada. Nem beszélve arról, hogy akik a Máté 24:14 értelmében a Királyság jó hírének előmozdítására adakoztak – melynek egyik módja, hogy úttörőket támogattak anyagilag, vagy a szervezetnek adakoztak ugyanebből a célból -, azok is csalódást érezhetnek. Kissé olyan ez, mintha valaki humanitárius célokra pénz gyűjtene, például a szegények, bizonyos hátrányos helyzetű csoportok vagy éppen veszélyeztetett állatfajok megsegítése/megmentése céljából, aztán begyűjtené ezeket az embereket/ állatfajokat, ahol bemutatná, hogy mi minden valósítható meg az adományokból, míg aztán a hátsó ajtón a sorsukra engedné őket – persze megtartva az adományokat. A Jehova Tanúi között levő teljes idejű szolgákat lehet szeretni, vagy nem szeretni, de az tény, hogy ezek az emberek igen erős függésben vannak a szervezettől, amelyről bizony sokat elárul az a mód, ahogyan bánnak ezekkel az emberekkel (nem a kiváltságos felső vezetőkre és azok közvetlen családtagjaira gondolok, akiket mutogatnak alkalmanként, hanem az egyszerű Gipsz Jakabokra, akik mellesleg a tényleges munkát végzik).

jezus_pasztor.jpg

Kép:

Egy tipikus Jézus-ábrázolás egy társulati kiadványból, mely a szervezet óvó jellegére is utal. A képen látható Jézus, mintha melegen tartaná egyik kis báránykáját, mint egy házikedvencet. A szervezet "házikedvenceit", a költségtérítésben részesülő teljesidejű szolgákat, akiket esetleg már hosszú ideje babusgatott, most mégis kiteszi a zord világ realitásainak, szinte egyik napról a másikra. Mit gondolnál egy olyan személyről, aki befogad egy kisállatot, jól elkényezteti, majd a tél közepén kiteszi az utcára? Biztosan állatvédőkhöz fordulnának sokan, de mélyen elítélnék, megvetnék az ilyen embert. A Jehova Tanúi szervezete pont ezt teszi. [Ha emberekkel történik ilyen, akkor már ritkábban szokott felháborodást kiváltani egy-egy ilyen tett, mert sokan inkább szeretik az áldozatokat vádolni, hogy "minek ment oda", úgy kell neki. Jóllehet e sorok írója határozott szószólója az emberek szabad választásának és a sorsunk iránti személyes felelősség felvállalásának, attól még érthető, hogy ez az eljárás egy kegyetlen, embertelen dolog, aminek védtelen - akár gyermekkoruk óta módszeresen indoktrinált - egyének eshetnek áldozatul, melyből felépülni, felállni igen nehéz dolog lehet.] 

 

Tény és való, hogy most nem éppen egy felfelé ívelő korszakban van az Őrtorony. Az eddigiek alapján úgy tűnik nem erre rendezkedtek be, sőt pont az ellenkezőjére. Ráadásul az internet terjedésével másféle veszély is fenyegeti őket, hiszen nem tudják már olyan mértékben kontrollálni a róluk szóló információt, amilyen mértékben a múltban tették, vagy amilyen mértékben talán szeretnék, hiszen a mai világban bármilyen „értelmesnek mondható” szántóföldi beszélgetés után a házigazdának talán első dolga lesz, hogy felmenjen a netre, hogy többet is megtudjon ezekről a kedves emberekről, és mondandójukról, akikkel éppen beszélgetett (ha még előfordul ilyesmi egyáltalán). És egy Google-kereséssel igen sokat megtudhat, olyanokat is, melyek ismeretében kellemetlen kérdéseket tud feltenni a Tanúknak, vagy már nem is akarja folytatni a beszélgetést. Persze mindig vannak még kihasználható csoportok, akik esetleg (még) nem túl jók a netben, vagy nincs hozzáférhetőségük, az idősek, a mentálisan hátrányos helyzetűek, a mélyszegénységben élők vagy a harmadik világ országaihoz tartozók. Ezek az emberek azonban maximum csak a „szegényasszony kétfillérét” fogják adományozni a szervezetnek, mely nem hozza azt a bevételt, melyből a luxus életvitel és beruházások finanszírozhatóak lennének. Nem beszélve azokról a problémákról, melyeket a véneknek kezelniük kellene ezeknek az embereknek a gyülekezetbe kerülésével! Igaz, ha nagyon látványos a változás, pl valaki drogos vagy alkoholfüggő volt, és leszokott, vagy levágatta a loncsos hosszú haját, szakállát, és most szép öltönyben feszítve Bibliát tart a kezében, azokat az eseteket propagandacélra fel lehet használni ideig-óráig, de az Őrtorony doktrínákkal hosszútávú, mélyreható változás nem érhető el, mert nem alkalmasak a tanok ilyesmire, így a problémás emberek előbb-utóbb bajkeverőkké válhatnak: ha visszatérnek "világi" szokásaikhoz, akkor azért, ha meg egy valódi fejlődés igénye fogalmazódik meg bennük, akkor meg azért. A legjobb célpont az a középosztálybeli, szépen öltözött, rendezett előkerttel rendelkező állampolgár, akit vallásos alapokon lehet meggyőzni és a Bibliával lehet manipulálni, aki mélyen lenézi és megveti az "istenteleneket" és aki már amúgy is bekalkulálta a kiadásai közé valamelyik egyház anyagi támogatását. Akkor ugyan miért ne a Tanúkkal tenné ezt? Tiszta sor: nincs vele gond, nem fog kérdezősködni és fizet. Ezek az emberek elsősorban a nyugati demokráciákban, és a nyugatosodó államok feltörekvő néprétegeiben találhatóak, de ez egy többszörösen lehalászott terület, ráadásul nem csak a Tanúk "halásznak" itt, hanem sokan mások is. A harmadik világ országaiban még pár évig van lehetőség, most oda kell az Őrtoronynak befektetnie a "Királyság-érdekek" álcája alatt. A kevés, még mindig jobb, mint a semmi. 

Az Őrtorony mindig tudta hogyan kell a változó szeleket a saját vitorlájába befogni, így az nem feltétlenül jelent sokat, hogy most éppen egy kicsit maguk alá kerültek. Azért vannak jelek, melyek azt mutatják, hogy még egy darabig talán fenn fognak maradni. Az egyik ilyen lehet, a stagnáló vagy csökkenést mutató statisztikák kiiktatása az Évkönyvek megszüntetésével: hiszen ha nem ismerik a testvérek a számokat, akkor ők azt mondanak, amit akarnak, addig is lehet a zavarosban halászni (bár azt még nem tudni pontosan, hogy erről az évről szóló statisztikai adatokat meg fogják-e osztani a weboldalon vagy sem, de ha nem, akkor annak lenne némi értelme a saját érdekükben, a fennmaradásukat illetően) . A másik ilyen, hogy a taglétszám növelése helyett inkább annak megtartására koncentrálnak. Ha maguknak tudnak 7-8 millió embert, akiket manipulálni tudnak, akkor már szép összeg fog befolyni, amivel már csak ügyesen kell gazdálkodniuk (erre mennek rá a fentebb részletezett intézkedések). A tagok megtartása érdekében, a kizárt tagok diszkriminálását és a gyermekek indokrinálását célzó írások megsokasodtak és egyre keményebbek lettek az utóbbi időkben. Kitagad valakit a családja, mert elhagyja a Tanúkat? Akkor bizony ez meggondolandó lesz! A gyermekeket pedig még kiskorúként keresztelkedésre kell rávenni, így később sokkal nehezebb lesz nekik elhagyni a vallást, mert ki lesznek tagadva. Bármennyire ostobának és egy érzelmi zsarolásnak is tűnik mindez, a hosszú időn vagy családi generációkon keresztül mélyen indoktrinált tagok számára ez egy „szerető elrendezésnek” fog tűnni, és abban az őszinte hitben, hogy ezzel segítenek a családjuk tagjának, meg fogják tőlük a családi közösséget vonni – az Őrtorony utasításait követve. Ez már eleve egy hallatlan kegyetlen dolog, de ha figyelembe vesszük, hogy végső soron mindez mögött az áll, hogy az Őrtorony vezetői fenn tudják tartani hatalmukat mások felett – és ebből mindenféle haszonra tegyenek szert -, akkor már közelít az emberi gonoszság legmélyebb bugyraihoz.  

A nyugati demokráciákban egyre gyakoribb tendencia azoknak a szervezeteknek, intézményeknek a beperelése, melyek tudatában voltak a köreikben történő gyermekmolesztálásoknak, de nemhogy nem tettek semmit, hanem még megpróbálták eltusolni is a helyzetet. Az ilyen kárvallottak, felnőve csillagászati összegekre lehetnek jogosultak, és mivel az Őrtorony gyermekvédelmezési eljárása igen necces, így ők is keményen érintve vannak ebben, ami szintén egy jelentős forráselvonást eredményez. Az elmúlt évtizedekben az Őrtorony sokat tett azért, hogy kineveljen egy ilyen generációt a köreiben (erről egy későbbi fejezetben lesz szó részletesebben), így most ez a munkájuk „megtérülve” meghozta gyümölcsét: hatalmas összegű kártérítéseket, bírósági büntetéseket kell fizetniük a „királyság-alapból”.

A 2012-es év „paradigmaváltása” az Őrtoronynál is alapvető változást vezetett be, hiszen ekkor indították útjára a JW.org-ot, bár ez már kissé későnek bizonyult. A 2015-ös Évkönyvben azzal büszkélkedtek, hogy az első két évben 850 millió látogatója volt a honlapnak. Ez a szám ugyan nagynak tűnik, de ha figyelembe vesszük a Tanúk kb 8 milliós létszámát, és azt feltételezzük, hogy minden tag hetente egyszer ránézett az oldalra (8 millió x 52 x 2), akkor már 832 millióhoz jutunk. Vagyis nem sok marad a „nyilvánosságnak”, de a már meglévő tagokról sem mondható el, hogy túlságosan lógtak volna a JW.org-on.

Van azonban egy olyan tendencia az Őrtornyon belül, ami teljesen aláássa és ellehetetleníti őket, ami miatt a hosszabbtávú fennmaradásuk már megkérdőjelezhető. Ez pedig az a mérhetetlen ostobaság és felfuvalkodott pökhendiség, amivel, mint „emberanyaggal” rendelkeznek, és melynek minősége folyton romlik. Ennek magjai is már régen el lettek vetve, még talán akkor, amikor Knorr a 70-es években elkezdte lejegyezni a szervezetben kételkedőket, ami végül Raymond Franz meghurcolásához vezetett. Azóta szárba szökkentek ezek a vetések is, melynek eredményeként az intelligens, előrelátó és progresszív gondolkodású emberek számára nem lesz lehetőség a szervezeten belül, míg az ostoba, orrukig látó, vakhitű, hímsoviniszta vagy éppen szociopata emberek számára az előmenetel széles útja nyílik meg, és ennek megfelelően kerülnek a vezetői székekbe, ahogyan Raymond Franz után megválasztott VT tagokra is ez jellemző. Ezek az emberek nemhogy nem bölcsek, hanem mérhetetlenül ostobák. Bármely szervezet, amely ilyen PR problémákkal néz szembe, mint az Őrtorony, amelynek kommunikációs gondjai vannak a kívülállók felé, vagy éppen a hírneve kerül veszélybe, lázas  tevékenységbe kezdeni a problémák meghatározását és felszámolását illetően, reformokat vezetnének be, bocsánatkéréseket foganatosítanának, ha szükséges, vagy leváltanák a vezetőket. Egy normális cég lehetővé tenné a terméke iránt érdeklődőknek, hogy a vásárlás előtt tájékozódjanak azok minőségét illetően olyanoktól, akik használói annak, de olyanoktól is, akik akik elégedetlenek voltak vele, ezt a cél szolgálják a vásárlói vélemények. Mi volt a bajuk? Mi nem tetszett? Lehet-e azt orvosolni valahogy? De nem, az Őrtorony nem tesz ilyet, mert ők nem csak egy szervezetnek tekintik magukat, hanem Isten egyedüli igaz szervezetének, akik nem csupán túlélnek, hanem még virágoznak is az isteni áldásban. A "termékükért" vagyis tanításaikért és gyakorlataikért pedig felelősséget nem vállalnak, mivel azt Istenre hárítják: ha a "vevő" nem elégedett, akkor nyilvánvalóan Istennel van gondja. Bármilyen problémáról a belső vagy külső ellenség tehet, így ha kellően hosszú ideig kitartanak hülyeségükben, megcinkezik a számokat, letagadnak tényeket, vagy csak a szimplán "tudatlansággal" párnázzák ki magukat, akkor ténylegesen "áldozattá" válhatnak, mivel előbb-utóbb csak ki fognak derülni a dolgaik. A képzetlen, nyilvánvalóan önbecsapásban levő vezetőség nem lát maga előtt semmi más lehetőséget, kiutat, mint ragaszkodni vallásos illúziójukhoz és kitartóan ismételgetni azt (erre egy példa, amikor az ARC bizottság előtt a megkérdezett két vezető ugyanazt a választ ismételgette, mint egy mantrát). De ha még nem tetted volna (és megérted a beszélt angolt), akkor vess egy pillantást Kevin Bowditch-ra (akiről az alábbi pillanatkép látható), akit szintén az ARC-n kérdeztek a Jehova Tanúi köreiben fellelhető gyermekmolesztálásokkal kapcsolatban. A beszélgetés zavarbaejtő volt, mind a kérdező, mind a válaszadó számára.

kevin.PNG 

Ezek az emberek, a VT tagokkal egyetemben, egyszerű kisemberek, akik láthatóan nem rendelkeznek vezetői képességekkel, azokkal a tulajdonságokkal és gyakorlati tudással, melyek a hosszútávon valóban virágzó szervezet fenntartásához szükségesek lennének. Az alulképzettség, és az egyszerűség még nem is a legnagyobb probléma velük, mivel a "józan paraszti ész" is hasznos lehet, sőt még néha hasznosabb, mint egy egyetemi diploma. A szervezethű emberek, azonban nagyon távol kerültek autentikus énjüktől - hiszen pont ez a manipuláció lényege - így leginkább egy szűklátókörűség, vakhit és vallásos bigottság jellemzi őket. Legtöbb esetben csak azért töltenek be vezető szerepeket a szervezeten belül, mert nincs más, aki hajlandó lenne betölteni ezeket, mivel a 21. századra Jehova szervezete kitermelt egy olyan vezetői réteget a saját fejük fölé, akik maximum rövid távú terveket képesek kivitelezni, és „ravasz” intézkedésekkel orrukat éppen hogy csak a zavaros víz fölött tartva evickélni tudnak, ami kevésnek bizonyulhat egy ponton, napjaink háborgó tengerhez hasonló világában és információs tengerében. Még az eredetileg intelligensebb tagok is elbutulhatnak, hiszen a szervezet csak feltétlen engedelmességet, vakhitet követel meg a szolgáitól, a kreativitás, kezdeményezőképesség, önállóság kifejezetten hátrányt jelent, ami hosszabb távon - ha valaki mindenáron "teokratikus" karrierben gondolkodik - elbutulást, leépülést, az érzelmi intelligencia csökkenését (érzelmi eltompulást) okozhat, vagy rossz stresszkezelési technikák kifejlesztéséhez vezethet. Vagy - ami még rosszabb -, dörzsölt ravaszságot, antiszociális manipulációs módszereket sajátíthatnak el, amivel kimagyarázzák a szervezeti eljárásokat vagy kifogásokat hozhatnak fel azokra, míg a tanok következtében kialakult problémákat ügyesen az áldozatokra hárítják át. Az „áldozattá válás” tehát egy reális alternatíva, csak kérdés, hogy mikor és kinek az áldozatává fognak válni, hiszen vallásos dogmáik nem alkalmasak arra, hogy önmaguk hülyeségeit is számításba vegyék. A tagok elsősorban a saját vezetőik áldozatává válhatnak, míg maga a szervezet a volt tagjaitól vagy a kívülről jövő kritika "áldozatává" válhat. Aki kellő időn keresztül áttapos másokon, az előbb-utóbb maga is sor kerül, és ha mások visszajelzései nem érdekelték - ahogyan az Őrtornyot sem érdeklik saját tagjaik, vagy korábbi tagjai véleménye - úgy csak annyit fog megérteni a vele történtekből, hogy "őt üldözi a világ" - ergo, ő Jézus igaz követője. Hiszen mégis ki más lenne? Ezzel a fokú ostobasággal nem igazán lehet mit kezdeni, csak elhatárolódni tőle, amíg lehet, és olyan messzire, amennyire lehetséges. Ezért még kifejezetten veszélyes is lehet egy ilyen közösséggel bármiféle kapcsolatot ápolni – de még az olyan emberekkel is, akik elkötelezett és odaadó tagjai ennek az illúziónak -, mivel ha bármi rosszul fog működni az életükben, akkor azt fogják vádolni, aki éppen kéznél lesz, mert ezt tanulták, ez a fixa ideájuk, hogy ők - tökéletlenek ugyan - de Isten kiválasztottjai, akik túlélésre kijelöltek, amíg a szervezethez ragaszkodnak. Ez a "kétagysejtes" gondolkodás még talán elment a múlt évszázad viharos történéseiben - sőt még hasznot is tudtak meríteni az emberek elkeseredettségéből, és kilátástalanságból, kiváltképp a II. világháború után -, de a 21. századra másféle problémamegoldási megközelítésekre lehet szükség, mivel egyre jobban előtérbe kerülnek a személyiségi jogok, az egyéni felelősség kérdése, a női egyenjogúság, a másság elfogadása, a szekuláris gondolkodás, a pszichológiai tudás hétköznapivá válása és a terápiák keresése, melyek nem illenek bele a Tanúk ideológiájába és az információ is végtelen mennyiségben hozzáférhetővé válik, ami miatt már nehéz eltitkolni dolgokat. Az Őrtorony és a társadalmi környezet között különbség figyelhető meg a tendenciákat illetően, mely idővel óhatatlanul arra enged következtetni, hogy alul fog maradni ebben a küzdelemben. Ennek elkerülése egy gyökeres stratégiaváltást kívánna meg, de ennek konstruktív jelei nem láthatóak, mivel az Őrtorony, a hibák beismerése és azok jóvátétele helyett, tovább folytatja a hírneve fényezését, ami miatt egyre nevetségesebbé kezd válni még a saját elkötelezett tagsága szemében is. Ez az utóbbi években inkább  felgyorsította a gyülekezetek elhagyásának tendenciáját. Hiszen, amikor propagandaanyagaik szerint mindig minden jó velük történik és tőlük származik, és minden rosszért a világiak/hitetlenek/hitehagyottak stb. tehetnek, akkor azt a normálisabban gondolkodó tagok is sejteni kezdik, hogy itt valami nem kerek, és ha rászánják magukat a kutatásra, akkor bőven fognak információt találni. Ugyanakkor már nem képesek bevonzani nagyobb tömegeket, ahogyan azt tették az utóbbi évtizedekben. Így az Őrtorony, a saját szempontjából tekintve is, egy hihetetlenül ostoba és átlátszó stratégiát alkalmaz, amivel hosszú távon saját maguk alatt vágják a fát.  

Mi a PR?
A közönségkapcsolatok, vagy angol kifejezéssel public relations tevékenység tervszerű és tartós erőfeszítés azért, hogy egy szervezet és környezete között a vélemény és a viselkedés befolyásolásával kölcsönös megértést, jóakaratot és támogatást építsen és tartson fenn.

Az emberek a különböző társadalmi, gazdasági, politikai, kulturális stb. funkcióik ellátására szervezeteket hoznak létre. Ezek lehetnek: profitorientált, nem profitorientált, kormányzati/államigazgatási szervezetek. Egy szervezet környezetével kialakított viszonya lehet pozitív és negatív is. De mindkét esetben tudatosan fejleszthető. Pozitív a viszony, ha a szervezet teljesítményét környezete elismeri, értékeli, pozitívan minősíti (vásárolja termékeit, igényli szolgáltatásait, voksol képviselőjére, stb.). Ekkor a szervezetben bíznak, elfogadják hibáit, stb., hírneve pozitív. Negatív a viszony, ha mindennek pont az ellenkezőjét tapasztaljuk. A környezet nem ismeri el, nem értékeli a szervezet teljesítményét (nem veszi termékeit, nem szavaz rá, elutasítja vagy közömbös). A public relations a hírnévről szól. A PR a hírnevet gondozza azzal a céllal, hogy megértést és támogatást nyerjen és befolyásolja a véleményt és a viselkedést, kommunikációs kapcsolatokat alakítson.

(Wiki)

Más vallásos megaszervezeteknek is sikerült fennmaradniuk, sőt még növekedniük is (pl a szcientológusoknak) a nyilvánvaló botrányaik ellenére, így az Őrtorony futurisztikus ábrázolása is lehet az, hogy nincsenek összejövetelek, mert az ilyen termek fenntartása költség, a tagok otthonról „tanulnak” távoktatásban, és befizetik az ezzel járó díjakat, a prédikálás csak jelképes jelentőségű (ahogy már most is az), hogy a „vallás” látszata fenntartható legyen, és így a bevételek adómentességet élvezhessenek. Rendeznek alkalmanként egy-egy nagyobb PR eseményt, nagy felhajtással, sok érzelmes zenével, színpompás hátterekkel, könnyfakasztó drámákkal és a szeretet teátrális megnyilvánulásaiban bővelkedve, hogy "buzdítsák" az amúgy mélyen depressziós tagokat, és demonstrálják magukat a kívülállók előtt. A jelenlegi tagság indoktrinációban tartásához elég kitolni az apokalipszis időpontját, így állandó félelemben, készültségben tartva őket megfelelő mennyiségű bevételt fognak teremteni a vezetők kényelmes életvitelének fenntartásához az elkövetkezendő pár évtizedre. Na, meg még a már meglevő vagyonnal is el lehet sakkozni egy darabig az összevonásokkal, és az épületek értékesítésével.

De akármi lesz is az Őrtorony sorsa, egy biztos: mindig lesz a híveknek egy „kemény magja”, akik bármilyen körülmények között ki fognak tartani az Őrtorony mellett, függetlenül attól, hogy az mit csinál, vagy létezik-e egyáltalán vagy sem. Még ha földalatti mozgalmakba, "bunkerekbe" kell tömörülniük, de akkor is követni fogják a tanokat. A történelem tanulsága szerint a karizmatikus vezetők jóval a haláluk után is még vonzhatnak követőket. Például Russell bibliakutató köre még ma is létezik.....

 

Forrás:

Lloyd Evans: The Reluctant Apostate

A bejegyzés trackback címe:

https://blogjt.blog.hu/api/trackback/id/tr9214117367

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a századik juh 2018.07.21. 06:11:58

Csődbe-megy-e valaha az Őrtorony?

Nem kell csődbe mennie akkor, ha betiltják.

Amennyiben betiltásra kerül, úgy a vagyonát lefoglalhatják.

Kívánatos lenne ezt a tanúk sok generációjától összeharácsolt vagyont szétosztani a károsultak között.

A bődületes bevételek mellett a peren kívüli egyességekre idén költött 60 millió dollár elenyésző.

Többek között azért ilyen elenyésző ez a szám, mert a károsultak nem tudják, hogy van ilyen lehetőségük, vagy ha tudják, lebeszélik Őket a perről olyanok, akik sokat tesznek azért, hogy ez az évi 60 millió dolláros peren kívüli egyességekre fordított összeg ne is növekedjen.

Ebben volt nagy például a Gabi, aki terrorcselekménynek nevezte már azt is, ha valaki a Biblia tanácsát figyelembevéve a rá nem hallgató véneket a gyülekezet előtt is felszólította bizonyos dolgokra.

Szerintem már rég nem az a kérdés, hogy csődbe megy-e az Őrtorony, hanem az, hogy mikor kerül betiltásra egyes országokban.

Soha nem fog betiltásra kerülni addig, amíg magánszemélyek nem jelentik az őket ért jogtalanságokat, amit a Watch Tower berkein belül tapasztaltak.

Tehát akik ellenzik a Watch Tower jogi elszámoltatását, azoknak nem is érdekük sem a Watch Tower csődje, sem a betiltásuk.

Ha nem teszik tönkre Joker blogját bizonyos "exjt"-k, akkor ma tömegek állnának Péterfalvi Attila irodája előtt, a Watch Tower elleni bizonyítékaikkal.

Persze, ami késik, nem múlik, jó példa erre a Stop Soros, amely anyag alkalmas arra, hogy Magyarországon betilthassák a Watch Towert.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2018.07.21. 07:24:15

@a századik juh:
"Kívánatos lenne ezt a tanúk sok generációjától összeharácsolt vagyont szétosztani a károsultak között."
Te eddig mit tettél annak érdekében, hogy megszerezd az Őrtorony rád eső részét jogi úton? Hol olvasható a tapasztalatod ezzel kapcsolatban?

".... mert a károsultak nem tudják, hogy van ilyen lehetőségük, vagy ha tudják, lebeszélik Őket a perről ...."
Hány évesek ezek a "károsultak"? Ha azt mondják nekik, hogy ugorjanak a a kútba, akkor beleugranak?

"Ha nem teszik tönkre Joker blogját bizonyos "exjt"-k, akkor ma tömegek állnának Péterfalvi Attila irodája előtt, a Watch Tower elleni bizonyítékaikkal."

Kinek, milyen adatvédelmi problémája van? Mit tett eddig ez ügyben? És megint, hol osztotta meg a tapasztalatait?
Én az enyémeket itt: jehovatanui.blog.hu/2018/04/13/adatkezeles_a_tanuk_kozott
és itt: sefatias.blog.hu/2014/02/20/atarsulat_adatkezeleserol

Amíg nem támasztod alá tettekkel és bizonyítékokkal mondandódat, és nem nevezed meg a forrásodat, addig elmefuttatásaid légből kapottak, és az illúzió kategóriájába tartoznak.

Szeretnélek kérni, hogy ezt a fajta "köpködést" mellőzd ezen a blogon.

a századik juh 2018.07.21. 09:12:16

@t.csilla: Kedves Csilla.

A megjelölt 2 hely egyike sem jogi jellegű megosztás, de mivel megosztottad Péterfalvi Attila elérhetőségét is, ezért szerintem egyértelműen pozitív a hozzáállásod, és tettél is érte, nem Rólad írtam, és nem Rád gondoltam!

Viszont érdekelne, hogy Te is írtál-e az adatvédelmi biztos úrnak, akinek megosztottad az elérhetőségét?

Arra buzdítok mindenkit, írja meg sérelmeit a megadott elérhetőségeken, a Szcientológusok elleni vizsgálat is így kezdődött.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2018.07.21. 11:36:31

@a századik juh:
Igen, írtam annak az intézménynek, melynek ő a vezetője, és választ is kaptam.
Mindegy, kire gondoltál, az általad megosztott gondolatok sehova nem vezetnek, nem konstruktívak. Ezért kérdeztem rá a részletekre, mert ha vannak tetteid ezen a területen, akkor oszd meg azokat, mutass rá konkrétumokra, tényekre, ahelyett, hogy ki tudja kit, milyen képzeletbeli személyeket vádolsz valamivel.
Tudom, hogy a Tanúknál tanultad ezt a stílust, de akkor most tanulj meg valami mást, mert ez itt nem oké.

Egyébként meg igenis vannak veszélyek abban, amiket itt tudatlanul bizonygatsz, mert a Tanúknak "nem túl egészséges" dolog túlzottam önérzeteskedni, a jogaikra hivatkozni meg hasonlók, hiszen könnyen kívül találják magukat a "nyáj melegén". Sajnos erre nem mindenki van megérve, mert ahhoz fel kell nőni, hogy valaki képes legyen elviselni az ezzel járó fájdalmakat, veszteségeket. Így én senkit nem fogok arra rávenni, vagy arra izgatni, hogy forduljon a hatóságokhoz, főleg nem olyan ügyben, hogy "őt a vallásában becsapták". Ezzel csak kiröhögteti magát, és további sérelmeket szenvedhet el. Ha valakinek tényleg van olyan ügye, amivel érdemes lenne foglalkozni ÉS az illető megérett erre, akkor ő maga lépéseket fog tenni és utána fog járni a lehetőségeinek. Ha meg majd több ilyen személy is lesz, akik MAGUKTÓL képesek lépéseket tenni - és nem egymásra támaszkodva, mint a kocsmából kifeléjövők -, akkor majd azok a személyek össze is tudnak fogni, és "tömegeket" is tudnak majd alkotni adatvédelmi vagy más ügyekben. Ettől azonban a magyar exJT-s közösség még elég messze van, amíg sokak a "Gabitól" tettek függővé dolgokat (mit tegyenek, miben higyjenek stb), és most a "Gabit" vádolják dolgokért.

Nekem ez a véleményem, és ezért tartom veszélyesnek megnyilvánulásaidat.

keresemazutam 2018.07.21. 23:14:20

@a századik juh:
A betiltás emlékeim szerint általában taglétszám emelkedéssel jár, illegális körülményekre váltva.

Aki élt ilyen körülmények között (én éltem!) az elmondhatja, hogy a szervezet sokkal vonzóbb képet mutat úgy. Az egymásra utaltság, kisebb csoportok, emberibbé teszik. Más lessz a vezetőség összetétele, a béke időben nagy arcok visszavonulnak, ha a saját bőrükről van szó. Megváltozik a vének-hírnökök viszonya is, amikor egy vén egy feljelentés miatt börtönbe kerülhet, egész más hangnemben ossza a tanácsokat! Nem marad egyoldalú a függőviszony. Amíg az ideológiai maszlag benyelethető a betiltás akár hasznos is lehet a szervezetnek. Szerintem.

a századik juh 2018.07.22. 05:58:09

@keresemazutam: Nincs kiadvány, nincs szolgálat, nincs pénzgyűjtés, és nincsennek összejövetelek... lehet, ez kell a növekedéshez?

Szerintem lehet, hogy AKKOR így volt, de szerintem MOST nem így lenne.

Mert AKKOR más világrendszer volt, mint most.
Szerintem a tagság több, mint fele "megszabadulna" a kényszerből megélt Jehovatanúságból.

De mivel nem tudjuk biztosan, csak feltételezünk, ezért ki kellene próbálni akár azzal a kockázattal is, hogy hirtelen megduplázódnak a keresztelkedések, 300 helyett 600-an keresztelkednek majd be évente egy betiltott vallásba.

Ugyanilyen elv szerint az Őrtorony sohasem mehet csődbe...

keresemazutam 2018.07.22. 06:29:29

@a századik juh:
Az hogy valami tiltva van nem jelenti azt, hogy nincs. Attól hogy bizonyos tudatmodosíto anyagok tiltólistán vannak még bárki hozzáfér aki akar. Ez a szer éppúgy elérhető lenne, mindennel együtt ("kiadvány szolgálat pénzgyűjtés összejövetel") A hatásfoka pedig akár javulhat is! Akinek megfelel a nemzedékszámítás, az ebben sem látna mást, mint armageddon közelségét. Talán lennének néhányan akik az üldözéstől való "félelmet" felhasználhatnák alibiként az elmaradozáshoz, de azoknak most is van depresszió, tömegiszony stb. Azt hogy a kilépéstől érzelmi zsarolás miatt vonakodók helyzetét törvényileg javítani lehessen, azt nem hiszem. Nem tudom elképzelni a törvényileg való kötelezést a kapcsolattartásra. Nem is vágyok arra, hogy két rendőr jelenlétében megvalósuljon pl egy közös étkezés a tanú családtagjaimmal...Bocs, de nem hiszek a betiltás előnyeiben.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2018.07.22. 07:58:43

@keresemazutam:
"Bocs, de nem hiszek a betiltás előnyeiben."

Én sem.
Tavaly az oroszországi betiltás témája teljesen megosztotta az extanúkat. Legtöbben - a nyugati demokráciákban élők, akik sosem tapasztaltak személyesen betiltást - úgy vették, mint ami egyfajta igazságszolgáltatás az Őrtorony bűneiért. Úgy vélem, ez az egyes ember kicsinyes bosszújának megnyilvánulása ez inkább, mint valami jól felépített stratégia része, amit extanúk megtehetnek a szekták manipulációs módszereinek feltárásában (mely a vallásos szózatok helyett, tanulást, kutatást, önismeretet követel meg). A valóság az, hogy az üldözés bele van kalkulálva a doktrínákba, sőt építenek, számítanak rá, vagyis azt várják. Mi, akik ezt tudjuk, ugyan miért várnánk, vagy üdvözölnénk a Tanúk betiltását, hacsak nem elégtételnek érezzük azt az ott átélt dolgokért.
Persze, ha egy ország úgy dönt, hogy betiltja a Tanúkat, akkor annak tényét el kell fogadni, de egy ilyen lépés kontraproduktív.

Amúgy elég sok bizonyíték van arra, hogy az egyes egyén vallásos hitét, vagy nézetét nem lehet betiltani, na meg kinek mi köze van mégis ahhoz. A legszélsőségesebb helyzetekben kitartottak (koncentrációs táborok, gulág stb) a Tanúk és más vallások odaadóbb tagjai a hitük mellett, majd pont egy kis "földalatti" szervezkedéstől fognak megijedni. A betiltás mondjuk egy tipikus orosz (diktátori) megoldás, erre képesek az autokrata vezetők.

Ha a kormányzat mindenáron be akarna avatkozni, akkor lenne rá módja, mint pl: információs központok létrehozása, kutatások támogatása, állami támogatottság/adókedvezményi státusz megvonása stb. A szektákat (és mindenki mást is) felelőssé kéne tenni működésükért és az abból fakadó károkért. Jelenleg ennek törvényi háttere nincsen, nem csak nálunk nincs, de másutt sem. Steven Hassan és társai az ún. "illetéktelen befolyásolás" (undue influence) törvényi meghatározást szeretné kiterjeszteni a szekták manipulációs tevékenységeire, eddig sikertelenül. Pedig az angolszász országokban ez a terület már kutatott, publikált és tudományosan alátámasztottnak minősül. Itthon még azt sem tudják, hogy mi a szekta, még mindig a két világháború közötti vallási kisebbséggel vagy kisegyházakkal azonosítják, vagyis vallástörténeti meghatározásban értelmezik. Pár évvel ezelőtt a SZTE-re felvételiztem vallástudomány mesterszakra az OTDK-s szakdolgozatommal- A felvételi beszélgetésen rákérdeztek, hogy miért használom a "szekta" szót, vagyis mit értek ezalatt. Mikor elmondtam, és megneveztem a forrásaimat, a bizottság tagjai még nem is hallottak erről, azt sem tudták ki az a Steven Hassan, Robert Lifton, vagy milyen kutatások léteznek a szekták területén. Mondjuk, erről szóló irodalom magyarul még nem jelent meg.

Én is voltam Tanú a betiltásban, igaz a vége felé, a 80-as évek közepétől. A légkör teljesen más volt, sokkal jobb. Arról nem beszélve, hogy ha valami be van tiltva, főleg miután azelőtt szabad volt, hirtelen nagy érdeklődést vált ki. Nem egy film vagy könyv vált már sikerré, mivel be lett tiltva, vagy "nem tanácsolták" a megtekintését/olvasását. A "tiltott gyümölcs" mindig érdekesebb és vonzóbb tud lenni.
Az igazságtalan betiltások alkalmával elkobzott vagyon később búsás kártérítésekkel visszaperelhető, és a szekta diadalittasan távozik. A betiltás alatt a gyermekmolesztálásos esetek, családon belüli erőszak történetek, vérkérdés miatti rituális öngyilkosságok nyilvánosságra jövetelének eshetősége csak tovább csökken, mivel a szervezet belső eljárásait és tanításait nem fogja érinteni az állami betiltás, csak egy leplet húz azokra.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2018.07.22. 08:22:39

@a századik juh:
"Szerintem a tagság több, mint fele "megszabadulna" a kényszerből megélt Jehovatanúságból."

A betiltás ideje alatt a testvérek sokkal szabadabbak voltak. Én emlékszem olyanok megnyilvánulásokra vének részéről, amikor jöttek a szervezeti tanácsok a kiadványokon keresztül, amiket "a helyi körülményekre kellett alkalmazniuk", így a vének azt mondták, hogy ezek nálunk nem alkalmazhatóak, mert itt betiltás van. Úgy húzták le a klotyóban az Őrtorony utasításait, hogy egy "szabad vallásgyakorlatban" ezért nemcsak leváltották volna őket, hanem még ki is lettek volna közösítve. Az Őrtorony ostoba elvei helyett jobban érvényesült a józan ész, és a valós bibliai érvelés. Mondjuk ehhez az is hozzájárult, hogy aránylag normális emberek voltak a vének, mert még akkor volt kikből válogatni a kinevezésekkor, mint ahogy ennek esélye az utóbbi években meglehetősen lecsökkent. Vaskalaposok, meg bigottak persze akkor is voltak, de legalább nem ők diktáltak. Ez a 90-es évektől megváltozott.

a századik juh 2018.07.22. 08:46:32

@t.csilla: Szeretném elsőként kiemelni, hogy a szélsőséges kiadványokat tiltották be Oroszországban, és azok terjesztését.

Utána meg az ingatlanspekulációikat büntették. Magánházakban most is összejöhetnek Jehova Tanúi, Watch Tower kiadványok nélkül.

A gyűlöletkeltést tiltották be, amit Jehova Tanúi végeznek.

Gondolom, nem kell részleteznem, mindenki tudja, miért gyűlöletkeltőek Jehova Tanúi kiadványai.

Megértettem a gondolataitokat azokról az időkről, amikor még betiltás volt.

A különbséget abban látom, hogy a betiltás időszakában tényleg komolyan gondolták Jehova Tanúi ezeket a dolgokat.

Én azt látom 2018-ban, hogy már azok is kételkednek, akik a betiltás alatt kemények voltak, mint a króm-vanádium.

Az új tagok zöme pedig olyan személy, aki inkább a rokonság és/vagy barátság miatt van bent, netán az üzleti kapcsolatok miatt.

Természetesen tisztelet a kivételnek, mint mindig.

Nem azt állítom, hogy nincs igazad/igazatok, hisz én akkor még nem voltam tanú, csak azt mondom, hogy azóta változott a tagság, vannak most is"váértanúk", de egyre kevesebb. Miként Te is írtad, "megváltozott" a tagság összetétele és arányai.

És nem mellékesen internet is van azóta.

Az biztos, hogy a bentmaradók szélsőségesebbé válnának ezáltal, ám a jogtalanságaik zöme orvosolva lenne.

Ezzel életeket lehetne megmenteni, gondoljatok csak a nemrég ezen a blogon is megjelent Fülöp-szigeteki "armageddonvárás" miatt bekövetkezett értelmetlen halálesetekre, hogy csak a közelmúlt egy példáját hozzam fel, lehetne mást is, nem is keveset, jól tudod.

Az Orosz betiltás is a szélsőségesség ellen irányul, és nem Jézus neve miatt üldözik Őket.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2018.07.22. 09:00:18

@a századik juh:
Arról nem tudok, hogy egész pontosan milyen eredménye lett az orosz betiltásnak, mennyire ébresztette ez fel a testvéreket vagy mennyire kötötte őket jobban a szervezethez. Ha van valami infód erről, akkor megoszthatnád ezeket (forrásokkal együtt).
"De mivel nem tudjuk biztosan, csak feltételezünk, ezért ki kellene próbálni akár azzal a kockázattal is, hogy hirtelen megduplázódnak a keresztelkedések, 300 helyett 600-an keresztelkednek majd be évente egy betiltott vallásba."
Amit viszont biztosan tudunk, azt fentebb leírtuk.
De nyilván igazad van, hogy most egy más világ van.

a századik juh 2018.07.31. 16:27:49

@t.csilla: "Igen, írtam annak az intézménynek, melynek ő a vezetője, és választ is kaptam. "

Kedves Csilla, szeretnék érdeklődni, hogy Te is ugyanazt a választ kaptad-e a NAIH-tól, amit én most megjelentettem a blogomon?

aszazadikjuhblogja.blog.hu/2018/07/31/vizsgalat_indult_jehova_tanui_ellen_az_adatvedelmi_nyilatkozatuk_miatt

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2018.07.31. 17:53:50

@a századik juh:
Nem egészen, melynek több oka is van:
1. nem ugyanazt kérdeztem/sérelmeztem, amit te
2. még igazából neked sem válaszoltak, mert még vizsgálják az ügyet (kivizsgálást az én ügyemben is végeztek, sőt el is marasztalták őket bizonyos szempontból, ettől függetlenül a "lex specialis" jelleg miatt rájuk más szabályok vonatkoznak)

Valószínűleg most is arra fognak hivatkozni, hogy a személyes adatok gyűjtésének jogalapja, a többi formanyomtatványt, amin a hírnökökről adatokat vezetnek és tárolnak, feltehetően nem fogják a hatóságok orrára kötni. Elvileg az tárolt adatokba betekintést kéne nyújtani, de ha a tagok nem tudják, hogy milyen adatok vannak róluk tárolva és milyen dokumentumokon, akkor nem fogják tudni kérelmezni sem azokat.

a századik juh 2018.07.31. 18:23:08

@t.csilla: Az én forrásomnak több, mint 2 hónap után válaszoltak ma. Szerintem nagyon izgatja őket, minek kell egy vallásnak adatvédelmi nyilatkozat.

Kíváncsi vagyok.

Olvastad?

" A hatóság arra kéri Önt, hogy amennyiben rendelkezik még olyan nyomtatványokkal, amelyen az egyház személyes adatok kezeléséhez kér hozzájárulást, küldje meg azokat a Hatóság számára."

Emlékszik valaki ilyenre?

Van valakinek ilyen nyomtatványa?

Most kéne elővenni a fiók mélyéről.

Elvileg aláírattak valamilyen nyilatkozatot keresztelkedés után, de én abból nem kaptam.

Emlékszik valaki hasonlóra?

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2018.07.31. 18:52:36

@a századik juh: Nekem halványan rémlik, mintha valamit alá kellett volna írni, vagy ki kellett tölteni valamilyen nyomtatványt, de ez már nagyon régen volt.
A keresztelkedés után nálam nem volt ilyen, de én 1987-ben keresztelkedtem, akkor még elvileg egyház sem volt.

a századik juh 2018.07.31. 21:06:08

@t.csilla: Mit gondolsz, egy "Vér nélkül" nyilatkozat megfelel a kért kritériumoknak?

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2018.07.31. 22:06:12

@a századik juh:
Azt ki kell tölteni, ha jól tudom, de nem kell leadni a másolatot a gyülekezetbe. Ha mégis le kell adni, akkor biztosan annak számít, de ezt pontosan tudni kell. Vagy valamilyen módon számon tartják a nyilvántartásban? Mi történik azzal, aki nem írja alá? Vezetnek-e feljegyzést az aláírókról?

a századik juh 2018.08.01. 05:33:29

@t.csilla: A Jw.org egyértelműen kötelezőnek állítja be az orvosi dokumentumot, olyannak, aminek mindig ott kell lennie a tanúknál. Lehet, hogy nem kell leadni, de meg kell mutatni egy gyülekezeti vénnek, sőt, általában mindig egy vén írja alá, mint az egyik tanú, így gyakorlatilag ellenőrzik is. A havi munkajelentés is egyfajta kért adatszolgáltatás. Lehet, hogy nem felel majd meg a hatóságoknak, de legalább tudnak majd róla.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2018.08.01. 08:21:17

@a századik juh:
Hát, ha gondolod, akkor írd meg ezeket, de csak azt amiről biztosan tudod, hogy elvárás, vagy esetleg le van írva valahol (pl, hogy a vérkártyát be kell mutatni a véneknek, vagy az egyik vénnek kell a tanúnak lennie). Ha nincs rögzítve sehol, akkor úgy is azt mondják, hogy a testvérek "úgy döntöttek", hogy bemutatják azt a véneknek.....
A havi munkajelentésben tudtommal már nem szerepelnek személyes adatok, mint régebben, amikor a bibliatanulmányozók nevét és címét fel kellett tüntetni. Az egyes hírnökök neve szerepelhet, és a jelentés bekerülhet a személyes file-ukba (ami ugye egy fokmérője lehet a "szellemiségüknek"). Az adat csak akkor számít személyesnek, ha valami módon az adatszolgáltató beazonosítható azok alapján. A munkajelentés alapján nem biztos, hogy valakit be lehet azonosítani, bár egyes esetekben talán.
Sajnos nem tudok ebben segíteni, mert ezekben az infókban nem vagyok naprakész.
Tudtommal létezik egy S-291-es dokumentum is, ami véneknek szolgál útmutatóul, hogy mit tegyenek a nyomtatvánnyal, és azokkal, akik esetleg azt nem akarják aláírni. Ha be tudsz ilyet szerezni, akkor érdemes lenne csatolni, de ha nem, akkor csak meg lehet említeni ennek a dokumentumnak a létezését.
Ebben a videóban jobban kirészletezik:
www.youtube.com/watch?v=GUn-DmvinlQ&t=3549s
Itt írtam is erről, sőt még egy képet is kitettem a dokumentum angol nyelvű változatáról:
jehovatanui.blog.hu/2018/04/13/adatkezeles_a_tanuk_kozott

Ha ezeket a linkeket is elküldöd a hatóságnak (pl a Cedars összefoglalóját), akkor érdemes lenne megemlíteni, hogy hazánkban is ugyanez van, mivel a JTk egy központilag vezérelt világméretű szervezet.

A videóban szintén elhangzik a Tanúk házról-házra gyűjtött adataik, mivel az újralátogatások végett beazonosítható adatokat (cím, név, stb) kell gyűjteniük a potenciális érdeklődő személyekről. A vallási nézetek megvitatása során pedig olyan adatok kerülhetnek a Tanúk jegyzeteibe, melyek ún. érzékeny adatoknak minősülhetnek.
De azt is meg lehet említeni esetleg, hogy kiskorúakról is gyűjtenek adatokat, a törvényes képviselő beleegyezésével.
(A törvény szerint a a vallási nevelésre vonatkozó joga a szülőnek csak kiskorú gyerekkel szemben létezik, vagyis 14 éves korig. Mi lesz utána az adatokkal? Mi lesz azzal, ha valaki nagykorúként úgy dönt, hogy nem kívánja az adatait egy vallásos szervezet birtokában tudni?)

keresemazutam 2018.08.02. 19:33:41

A hirnökkártyát kellet aláírni, azon volt/van? egy adatkezeléshez való hozzájárulás, nem mindenhol vették komolyan...

Janos Barai 2019.02.05. 09:18:26

igen vilagmeretekben sok kiralysag terem es komplexum lett piacra dobva,,,csak a New Yorki eladasokon az allami bevallason megtalalhato,, (documentalva) kb.2 miliard dollarnyi bevetel,,,,,,,,,,,amire a vezeto testulet azt mondja hogy a 2 milliard dollar kb par hetig eleg a kiralysag munkara ezert a Watchtower web-site-on a Vezetotestulet tovabb ker penzt mert azt allitja hogy a penz a tovabbi epitkezeskhez kell,,,www.youtube.com/watch?v=7ezsuEZVQzQ

Erdekes hogy annak idelyen Russel azt a kovetkeztetest vonta le ha a keresztenyek oda jutnak hogy penzt kernek kereszteny munkara,,,az azt bizonyitja hogy Isten nem all a munka mogott es erdekes az ezzel kapcsolatos watchtower szerkeztes miszerint pl. mar alig kell predikalni?,,a kornyekunkon nem lattam Jehova Tanuit evek ota csak a kis alvanyukkal a busz megalloban azt is ritkan.....ez erdekes ,,jelenseg
egy tesverno angolul fejtegeti a Watchtower penugyi atlathatatlansagat! ...www.youtube.com/watch?v=JLr43HVt0RI

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2019.02.05. 09:25:32

@Janos Barai:
A prédikálásban csak stílusváltás állt be, de nem álltak le vele. Én látom őket mindenfelé, Budapesten de külföldön is, amerre járok. Pesten a Jászai Mari térnél ( a Colombo szobornál van a törzshelyük), de a Nyugati aluljáróban is szinte minden van egy nagyobb csapat). Még házanként is jártunk nálunk az elmúlt években, igaz ezt nem akkora intenzítással végzik, mint korábban. Tavaly az utcán szólított le két testvérnő, olyanok, akik nem csak álltak a folyóirat-kocsi mellett, hanem aktívan keresték az alkalmakat a beszélgetésre, úgy mint régen.

Janos Barai 2019.02.05. 18:45:32

@t.csilla: Elofordulnak, de tenyleg nem azzal az utemmel,,hazankent egyaltalan nem latom oket,,,,egy kicsit hasitja a szivem ez, az emlekeim szepek ezzel kapcs.
süti beállítások módosítása