Az újjászületésről
2016. augusztus 23. írta: t.csilla

Az újjászületésről

Ez az a téma, ami sok vitát kivált egyes vallások képviselői és a Jehova Tanúi között. Amíg a legtöbb keresztény vallás nagy súlyt fektet az újjászületésre, addig a Tanúk kiadványai nem foglalkoznak különösebben ezzel a gondolattal, sőt sokan közülük nem is értik, hogy mi történik ilyenkor. Viszonylag keveseknek vannak katartikus élményei, ha egyáltalán akadnak olyanok, akiknek „megtérés”-élményük valaha lett volna. Sőt, az ilyen jelenségek félelmetesnek, inkább démoninak tűnnek és furcsán tekintenek azokra a tagokra, akik ilyen irányú elragadtatásuknak esetleg szavakat adnak.

Amikor rákerestem erre a kifejezésre az Őrtorony könyvtárban, meglepődtem, hogy a reinkarnáció szinonimájaként használják. Ehelyett az újraszületés szó alatt találtam meg, amit kerestem (lásd a mellékelt képen). Összesen három utalást találtam erre a kifejezésre, mindegyik az Érveljünk könyvből származik, melyben nyakatekert érvekkel arra próbálnak utalni, hogy 1. a keresztény kor előtt nem létezhetett újjá(újra)születés, 2. az újjászületettek mindegyike égi elhívást kapott és 3. akiknek a száma eleve meghatározott. A hivatalos tanítás szerint csak a 144 000 égi reménységű tagokat tekinti a szervezet újjászületetteknek, de arról sem lehet sokat tudni, hogy mindez hogy történt, ugyanis erről senki nem beszél. Szó sem esik arról a transzformációról, transzcendens élményről, mely az egyén lelkivilágában játszódik le.

ujjaszuletes.PNG

Érthető tehát, ha egyes volt Tanúk élénken érdeklődnek eziránt a téma iránt, melyet maga Jézus is oly fontosnak tartott. Ebben a cikkben most ahelyett, hogy újabb halom "megcáfolhatatlan" bibliai írásszöveget hoznék fel, ezúttal a lelki oldalról igyekszem körbejárni ezt a kérdést, jóllehet ennek vallásos vonatkozásai is vannak. Most arra kérlek, aki e sorokat olvasod, hogy ezúttal legyél nyitott egy másfajta megközelítésre, és ahelyett, hogy azt várnád, hogy valaki meggyőzzön valamiről vagy valaminek az ellenkezőjéről, inkább befelé figyelj, tekints rá a saját életedre, tapasztalataidra és hagyd, hogy ennek fényében váljanak érthetővé számodra az eddigi bibliai ismereteid. Vagyis most fordítsd meg sorrendet: hagyd, hogy a saját lelked mutassa meg az Írások értelmét, ahelyett, hogy magadat erőltetnéd bele valamibe, amiről azt gondolod, hogy 'Isten akarata' és el kell fogadnod akkor is, ha minden porcikád tiltakozik ellene. 

A pszichológia (vagyis a lélek tudománya, vagy a lélek logikája) igyekszik választ adni, átláthatóvá tenni a belső világunk történéseit. De mi köze a vallásnak a pszichológiához? Nos, mivel a vallás maga a lélekből származik, így nem kerülheti meg annak logikáját sem. Természetesen egy alapvetően vallási élményt nem szeretnék pszichológiai kérdéssé leegyszerűsíteni sem, de a lélek tudománya mégis csak segíthet meglátni, hogy mi történhet az újjászületéskor, és – ami talán ugyanolyan fontos – mi nem. Mindenesetre segíthet lerántani a leplet a kenetteljes vallásoskodókról, így segíthet abban is, hogy nehezebben lehessünk megvezethetőek ezen a téren. Ha megértésre törekszünk, akkor a pszichológia tudománya nem feltétlenül ellensége a vallásos hitnek. Inkább úgy fogalmaznék, hogy amit régebben a vallásos gondolatokkal fejeztek ki, azt mai nyelvezetben a lélek tudománya írja le. Ezen kívül a pszichológia olyan belső folyamatokra mutat rá, melyek tudatának hiányában kívülről jövő dolgoknak, általában ellenségnek, fenyegetésnek, büntetésnek vagy démoni támadásoknak fognak fel a vallásos gondolatmenetben.

Mielőtt rátérnék arra, hogy mi is történik az újjászületéskor, röviden összefoglalnám az emberi személyiség szerkezetét, mégpedig abból a célból, hogy érthető legyen, hogy hol foglal helyet benne az „isten”. Személyiség alatt az egyén testi és lelki tulajdonságainak egységes egészét értem, ami megkülönbözteti őt másoktól. Ez az egység a környezettel való kapcsolata révén állandó változásban van. Több kutató is megkísérelte valamilyen rendszerbe foglalni az emberi személyiségen belüli különböző szinteket. Ezek egyike Freud, aki három ilyen szintet különböztetett meg: az Ösztönént, mely egy tudattalan lelki tartomány, és a szükségletek kielégítésére törekszik, az Ént, mely a belső és külső valóság között közvetít és a Felettes Ént vagy Szuperegót, ami az erkölcsöt képviseli és lelkiismereti funkciókat tölt be.

Egy másik kutató, a svájci Carl Jung, megközelítése talán érdekesebb lehet a vallásos emberek számára, mivel a lélek törvényszerűségei mellett a világ fő vallásainak és szellemi áramlatainak behatóbb tanulmányozásával is foglalkozott. Jung ugyanúgy három szintet határolt el: tudatos, személyes tudattalan és a kollektív tudattalan területeket. A tudatos terület az a részünk, amiről tudomásunk van, amit megtanultunk vagy megértettünk, míg a  személyes tudattalan az, amik velünk történtek a múltban és melyekre valahogyan reagáltunk. Ezek az élmények ott vannak bennünk, de nem mindig emlékszünk ezekre teljes részletességgel, illetve egyáltalán nem emlékszünk. Jung szerint a személyiségünknek van egy legkülső burka, amit perszónának nevez. Ez szerepszemélyiséget jelent, amivel jelen vagyunk a világban, amellyel megnyilvánulunk. Ez többféle lehet a helyzettől függően, pl ugyanaz az ember lehet szülő, főnök, vásárló, utas stb. A szerepszemélyiségnek létezik egy ellenpontja a tudattalanban, az ún. árnyék, amely elfojtott lelki tartalmakból tevődik össze, vagyis olyan tulajdonságokból, amilyenek nem akarunk lenni, melyeket elutasítunk. Szintén a tudattalanban helyezkedik el az anima-animus is, mely ellenkező nemű lélekképeket jelöl. A személyiség legmélyén működő központot Jung Selbst-nek nevezte el (ami ÉN-t jelent).

melylelek1_0005.jpg

Kép forrása: http://teljesseg.freewb.hu/melylelektan/

A freudi elképzelés szerint tehát a Felettes Én áll legközelebb az istenihez, mert ez az ideák világa, az erkölcs, a lelkiismeret területe, melyet fejlődésünk során egy „felettünk álló” személytől (általában szülőtől, nevelőtől, tanártól) tanultunk, illetve a velük való kapcsolat révén alakítottunk ki. Jung szerint a Selbst a legmélyebb önvalónk, ősmagunk, illetve annak szerve, mely pozitív vagy negatív feed-back révén szabályozza működésünket attól függően, hogy életünk az ősforrásunk irányába vagy azzal ellentétesen halad. Különféle vallásokban más-más nevekkel és kifejezésekkel illethetik ezt a központot, mint pl Belső Barát, Nagy Ember, bennünk élő Krisztus, sőt olyat is hallottam már, miszerint létezik bennünk egy ’Isten alakú lyuk, ami egy olyan űr, amit csak Isten tud kitölteni’ stb. Vagyis ideális esetben létezik egy kapcsolat az Egónk (tudatos énünk) és a Selbst között, mely utóbbi állandóan kommunikál vele, ösztönzéseket és inspirációkat ad.

Az ember az élete során jó esetben három születési folyamaton megy keresztül, ha a születés fogalma alatt egy megújulási folyamatot értünk, illetve egy olyan eseményt, mellyel egy újfajta tevékenység kezdődhet el. Az első születés a fizikai világrajövetel, a második a serdülőkori átalakulás, amikor az egyéni éntudat vagyis az egó és ezzel együtt a lelki autonómia születik meg. A harmadik az „újjászületés”, ami a személyiség forrására történő ráhangolódás, avagy találkozás az Ősvalónkkal.

Dr Süle Ferenc, aki a Valláslélektani Pszichiátriai Osztály vezetője volt a 90-es években, a Terápia, téboly, spiritualitás című könyvében így írja le ezt a folyamatot: „....A Paradicsomból való kiűzetés óta Isten és ember közti kommunikáció megszakadt (vagyis a direkt egó-Selbst kapcsolat). Ezért mondja Jézus, hogy Ő az út az Atyához. Aki hisz Krisztusban, hogy Ő Isten kiábrázolódása, megtestesülése, tehát hogy ilyen az Isten, az üdvözül, ott kialakul az élő egó-Selbst kapcsolat. Aki ezt egyszer átéli, az újjászületett, megszületett benne az újember. Ennek a lényege, hogy az egó a Selbstől termékenyül meg, és új identitás született meg benne: Isten gyermeke lett. Ez azt jelenti, hogy élő kapcsolat alakult ki benne énje és ősforrása között. A régi identitás, a bibliai terminológiával az óember, az addig belénevelt, az addig kialakított egóra koncentrált belső organizáció automatizmusai, reflexei, szokásai még élnek benne, sőt az újonnan született ellen törnek. A bibliai szimbolika szerint azonban már halálos sebet kapott. Az új identitás alapján a lelkiélet átszervezendő, ez a további fejlődés egyik fontos része. Ez mindennapjaink sokszor kemény és kreatív harcát igényli. A Biblia szavaival az óemberünket naponta meg kell ölni. Ez azonban már az erősödő új identitás ténykedése. „Aki nem tagadja meg magát – mondhatnánk egóját – az nem követhet engem.””

Röviden összefoglalva, a tudatos énünk életünk során valamikor elkezdi érzékelni, hogy nem ő van a személyiségünk központjában, hanem léteznek más erők is, melyek felett tudatosan nem mindig vagyunk képesek úrrá lenni. Olyan dolgokat csinálhatunk, melyeket nem akarunk, és olyan élethelyzetbe kerülhetünk, melyeket nem értünk. Ez elég gyakran legkésőbb az emberi élet közepe táján tudatosulhat valakiben (bár nem biztos, hogy tudomásul is veszi az illető), létezik olyan, hogy életközépi-válság.

Bár maga a születés egy pillanat műve, mégis vannak bizonyos jelei, melyek annak közelgésére utalnak, és a megszületése után az újszülött még sokáig „csecsemő” marad, aki ki van szolgáltatva másoknak. Ez mindhárom folyamatra igaz lehet. Az elsőnél ugye nem kérdéses, a másodiknál segíthet elképzelni, ha visszaemlékszünk saját serdülő éveinkre, azokra a belső harcokra, melyek öntudatunk kialakulásához a szülőkről való leváláshoz vezettek, illetve ha kívülről szemléljük ezt a folyamatot tinédzser korú gyermekeink, rokonaink révén. A harmadik születésnél, vagyis az újjászületésnél, különösen azokban az esetekben, ahol vallásos színezetet kap ez a folyamat (nem feltétlenül kell annak lennie!), szintén lehetnek bizonyos előjelek. Például az illető elégedetlenkedni kezd addigi, javarészt dogmákon alapuló hitnézeteivel, vagy komolyabb igénye mutatkozik arra, hogy saját lelki mélységeit, „küldetését” megismerje, hogy többé ne mások befolyása, vagyis saját, másoknak vagy a világnak imponálni akaró Egó-ja határozza meg a sorsát, hanem saját valódi önmaga. Természetesen az újjászületett egyén nem válik azonnal „fészekhagyóvá” sem, hanem sok-sok küzdelmet kell folytatnia ahhoz, hogy új lénye, „új embere” felnőjön és megerősödjön benne.

Végül ejtenék néhány szót a tévutakról is. Nos, ez egyik elég nyilvánvaló dolog az, amikor az újjászületettek számát egy meghatározott számban limitálják. Nem zárható ki senki sem az harmadik születés lehetőségéből, ha mégis valaki megpróbálná ezt tenni, akkor – vallásos terminológiával szólva – Isten elleni bűnt követ el. Egyes csoportok vezetői mégis próbálkozhatnak ilyesmivel annak érdekében, hogy fenntartsák saját elhívatásuk misztikusságát, ezáltal könnyebben vak engedelmességre kényszerítsék híveiket. Az újjászületés lelki folyamata megértése révén könnyebben átláthatóvá válik az, ahogyan az Egó-nak kedvezve vallásos köntösbe burkolva folytja el valaki a Selbst hangját (aminek nagyon gyakran testi következményei (is) vannak), – ha tudattalanul is – nárcisztikus manipulátotoroknak teheti ki magát. A Selbst-t az ösztönnel – vagy netán sátáni csábításként - azonosítva,  a „hústest” és a „csalárd szív” megtévesztésévé leminősítve annak hívását, önmaguk kijelentéseivel és sugallataival helyettesítik azt.

Ebből egyenesen következik, hogy a Krisztus előtti időben is létezhetett újjászületés. Jézus a földi élete ideje alatt bemutatta, hogy milyen egy olyan ember, aki a legmélyebb önvalójával folyamatosan kapcsolatban van, így Krisztus után mintegy 'megnyílt az út' ahhoz, hogy ez a fajta élet lehetséges, és igen bárki számára az. 

Egy másik népszerű tévút ebben a témában a hívő emberek istenközpontúságában figyelhető meg, különösen az olyan esetekben, amikor egy infantilisan vallásos függőség alakul ki külső vallási tantételektől, dogmáktól és rituáléktól. Süle professzor szerint ezekben az esetekben kétséges, a Selbst-Egó kapcsolat létrejötte, mivel a vallást a szülő helyettesítőjeként alkalmazzák. Az Egó feláldozása, amely előfeltétele a Selbst kapcsolat létrejöttének, ezekben az esetekben nem történhet meg, mert az Egó meg sem született, így nincs mit feláldozni. Ez egy neurotikus jelenség, egy önbecsapás, ami tovább erősíti a szülőfüggést – ezúttal vallásos álruhát öltve. Ezekre a vallásos elragadtatásra különösen hajlamosak lehetnek azok az emberek, akik személyiségfejlődésben komoly törés keletkezett, ami gátolta az önálló egó kialakulását. Az így „újjászületett” vagy „megtért” keresztények előszeretettel kérkednek megtérésükkel, kiválasztottságuknak tudják be azt gyakran megtérésre szólítják fel környezetüket vagy arra, hogy ’nyissák meg szívüket Krisztus előtt’.

Természetesen semmi baj nincs azzal, ha valaki mélyen vallásos vagy vallásos szókinccsel fejezi ki magát, de ezzel együtt a Selbst-élménynek (most nevezzük így) társulnia kell emberi problémák mély megértésével - hiszen nekik maguknak is át kellett élniük az Egó létrejöttét, és annak „halálát” -, és az Egó és Selbst (óember-újember) közötti napi valós küzdelem felvállalásával is tisztában kell lenniük, mint ami egy felnőtt ember életének része, a „bűn” állandó beazonosítása-elfojtása-vezeklése helyett (amely leginkább csak az árnyéknak, így a sötétség növekedésének kedvez). Az Egó-Selbst kapcsolaton alapuló új identitás kifejlesztése egy folyamat, amelyben mindenki tart valahol, melybe beleszólni, belelátni nem lehet, maximum az eredményeiből, „gyümölcseiből” lehet következtetni annak valódiságára ill. előrehaladottságára. A Selbst kapcsolat hiányában a lelkiismeret (a lélek ismerete vagyis önismeret) elsorvad, így nem létezhet egészséges bűntudat sem (csak beteges). Egészséges bűntudat hiányában megbánás sem lehetséges, így a kegyelem sem tapasztalható meg. Talán ezért is fordulhat elő oly gyakran az ún. „megtért” vagy „felkent” keresztények köreiben, hogy durván megsértenek, kárt okoznak másoknak, ugyanakkor nem értik, hogy mi is a baja a másiknak, ezért leginkább áldozataikat vádolják azzal, hogy nem elég mély a hitük, vagy nem jól imádkoznak, vagy nem tudnak megbocsátani. Egyszerűen fogalmuk sincsen a lelki élet folyamatairól, mert ők megvédik magukat ezektől a „negatív” érzésektől bibliaversekből és vallásos frázisokból alkotott bástyákkal. Állandóan menekülve árnyékuktól - saját elfojtott tudattalan tartalmaiktól -, egy "keresztény" mázban elutasítják valós lényüket, lelki sérüléseiket, ahelyett, hogy szembenéznének azokkal, ehelyett tudattalanul kivetítik azokat másokra, akikből "ellenségeket" kreálnak. 

Nem állítanám, hogy a vallásos önbecsapás minden esetben szándékos és gonosz dolog, ami képmutatással párosulna. Egyesek csak tapasztalatlanok vallási téren és/vagy olyan családi környezetből származnak, melyben az Egó nem fejlődhetett ki megfelelően, így egy olyan vallásos sugallat, mely az Isten gyermekévé válást helyezi kilátásba, könnyen azt a benyomást keltheti, hogy saját önazonosságuk definiálása nélkül is „megtérésre” lehet jutni. A téves Selbst élmény legjobban felismerhető arról, hogy kizárólagosságot hirdet vagy képvisel, vagyis egyedüli igaz útnak gondolja a sajátját, vagyis tagadja az „istenélmény” univerzális jellegét. Az Ősforrással való kapcsolatba kerülő elfogadja, hogy másoknak más élményeik lehetnek, melyek ugyanolyan érvényesek, mint az övé, sőt azok sem elítélendők, akik még nem részesültek ebben az élményben, vagy éppen egy tévúton járnak, mert abból is lehet tanulni. Nem érez kényszert arra, hogy bárkit kitérítsen valahonnan vagy betérítsen valahová, mivel teljesen tisztában van azzal, hogy mindenkiben benne lakozik az a belső iránytű, ami vezeti az illetőt arra az útra, mely az övé és azokat a tapasztalatokat fogja megszervezni az életébe, melyeket át kell élnie, mert szüksége van rá a fejlődése szempontjából. Az Egó feláldozása mindig a saját ősmagunkért kell történjen, soha nem másokért. Az „önfeláldozást” hirdető csoportok nagyon gyakran az egyén elnyomását, megalázását eredményezik, és távol állnak a valódi altruizmustól.

 

Felhasznált irodalom:

Dr. Süle Ferenc: A jungi mélylélektan napjainkban

Dr Süle Ferenc: Téboly, terápia, spiritualitás/ Keresztény mélylélektan a lélekgyógyászatban

A bejegyzés trackback címe:

https://blogjt.blog.hu/api/trackback/id/tr9610428908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nicku · http://kharapisztisz.blog.hu/ 2016.08.23. 09:59:36

Amíg szolgálatba jártam, mindig attól "rettegtem" nehogy valaki erről a témáról kérdezzen, mert nekem az egyik legnehezebben megmagyarázható tanítás volt a Háromsággal együtt. Persze nem is csoda. :)
A poszt nekem egy kicsit nehezen érthető, nem tudom más hogy van ezzel. Talán azért, mert Tanúként nem foglalkoztunk ilyen témákkal, nem tudom.

Dr Bagdy Emőkénél olvastam erről, egy kicsit másképp. Ő ezt úgy magyarázta, hogy minden embernél van egy időszak, amikor változáson megy át. Nagy szemléletváltás van a húszas éveinkben, a negyvenes és a hatvanas éveink körül. Tíz-húsz évente megváltozunk, másképpen látunk dolgokat. Van aki mer változtatni, példának egy harmincas-negyvenes nőt hozott fel, aki elválik, elhagyja gyerekeit, férjét és új életet kezd. A további években a tapasztalatai alapján jön majd rá, hogy jól döntött-e vagy sem.
Ez alatt az ember ideológákban való hite is megváltozik. Másképpen látjuk magunkat és másképpen a világot, ami körülvesz bennünket. Életünk során legalább egyszer romboljuk le magunkban ezeket és építjük újjá. Ilyenkor magunk is újjászületünk.
Az én újjászületésem úgy történt meg, hogy egy jó ideig, talán fél évig nem foglalkoztam a Társulat tanaival, nem forgattam a Bibliát, megpróbáltam tejesen kiüríteni a fejemet, mert előtte mindent elolvastam, amit csak találtam, és nagyon össze voltam zavarodva. Egy nyugodt pilanatban vettem elő a Bibliát olvasni, de nem az Új világ fordítást, és szép lassan kezdett kitisztulni előttem a kép. Megértettem a Biblia üzenetét. Nagyon érdekes érzés haladt rajtam végig, szinte a könnyem is kicsordult. Nem tudom ezt másképp leírni...
Azóta sokat hallgatok a belső hangra, ami régebben is megszólalt, de elnyomtam. A megérzéseim is sokszor bejönnek. Mondhatni "új" ember lettem. Sokkal nyugodtabb vagyok. Ahhoz, hogy ez megtörténjen teljesen újjá kellett építenem magamat is, meg kellett, hogy ismerjem ki is vagyok valójában és mit is akarok. A te szavaiddal élve úgy fogalmaznék, "definiáltam saját önazonosságomat". :)

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2016.08.23. 13:26:46

@nicku: Ez így van, az újjászületés nem egy elitnek a privilégiuma, hanem mindenkié akit megszólít az ige és találkozik Krisztussal. A baj, hogy sok vallás új tartalommal tölti meg ezt az egyszerű folyamatot, vagy ami a legrosszabb ellopja a tagság elől mint a Tanúknál és saját önző céljaira használja fel.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2016.08.23. 16:35:19

@nicku:
Bocsánat, ha bonyolult volt a cikk. Igyekeztem annyira leegyszerűsíteni, amennyire lehetett, mert Süle professzor könyveihez is külön szótár kell (van is egy kis gyűjtemény a könyve végén:)).

Számomra az Egó-Selbst kapcsolat jobban fejezi ki azt a minőségi változást, mely igazából egyszer történik meg egy ember életében, de aztán onnantól már képes egy másfajta látásmódra (no, nem biztos, hogy mindig élni fog vele...). Jóllehet az egész élet folyamatos változások sorozatából áll, de valahogy az az újjászületés, amiről a Biblia is beszél, egyfajta másik rálátást eredményezhet az életre és abban a saját dolgainkra. Azért használtam azt a felosztást, mely három "születési" folyamatra szűkíti le a történést, mert ez talán jobban szemlélteti az újraszületés misztériumát, főleg ha az első kettővel vonunk párhuzamot.
Bagdy Emőke leírása úgy tűnik az Eriksoni fejlődéselmélettel hajaz inkább, ami pl 8 stációra bontja fel az életkríziseket, melyek sikeres megoldásával "felsőbb osztályba" léphetünk. Az is érdekes, de ott inkább a korosztályok szerinti krízisek a lényegesek, AMITŐL aztán a személyiség (és ezzel párhuzamosan a tudat és megértés) fejlődésével más színben láthatunk dolgokat. hu.wikipedia.org/wiki/Eriksoni_pszichoszoci%C3%A1lis_fejl%C5%91d%C3%A9selm%C3%A9let

@kingdom: Nem vagyok biztos abban, hogy ez a folyamat kizárólag a keresztény hitűekre lenne érvényes. Igaz, a Biblia beszél róla, és nyilván, aki keresztény, az ennek megfelelő retorikát fog használni az átélt élménye leírására, de ha valaki nem az, az ugyanúgy átélheti, maximum másnak nevezi a dolgot. Ugyanez vonatkozik a hitetlenekre/vallástalanokra, illetve valláshoz nem tartozókra is.
Az Őrtorony doktrinák azért különösen veszélyesek ebből a szempontból (is), mert eleve tagadják annak tényét, hogy mindenki számára elérhető lenne az újjászületés. Így tagjaikat elválasztják valós önmaguktól, és Krisztustól is (vagy fordítva) abból célból, hogy könnyebben manipulálhatóvá váljanak.

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2016.08.25. 17:50:21

@t.csilla:

"Nem vagyok biztos abban, hogy ez a folyamat kizárólag a keresztény hitűekre lenne érvényes"
>
Pedig ők a legnagyobb áldozatai ennek, pontosabban a keresztény jelöltek. Egyszerű a képlet, a biblia szerint senki sem mehet Isten országába aki nem születik újra. Vagyis nem egy kiváltság lenne, hanem egy szükséges dolog.
A társulat mégis egy saját maga elit osztálya részére fenntartva beszél erről, és ezzel együtt elhinti a bizonytalanság magvát is a tagokban, hogy minél távolabb kerüljenek ettől a fontos dologtól a tanítások és Őrtorony cikkek által. Nem egyszerűen egy felsőbb körhöz való tartozástól fosztva meg őket ezzel, hanem attól, hogy egyszerűen evangéliumi értelemben vett keresztényeknek lehessen egyáltalán mondani őket.
Amiért a társulat nem tud beszélni arról milyen is pontosan az újjászületés, mert számukra ez a folyamat,(esemény) egyszerűen nem mehetett végbe a sajátos tanításaik miatt.
Ami nincs, azt pedig nem is tudják tovább adni. Amit annak hisznek, az teljesen más másból fakadó erős elitizmus felé terelő érzés lehet, különböző lelki állapotok, helyzetek eredményeként.
Nem hiszem, hogy akár csak egy, valóban újjászületett keresztény is lenne a vezető testület tagja között.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2016.08.25. 23:30:33

@kingdom:
"Amiért a társulat nem tud beszélni arról milyen is pontosan az újjászületés, mert számukra ez a folyamat,(esemény) egyszerűen nem mehetett végbe a sajátos tanításaik miatt."
Egyetértek, de nem csak a tanítások miatt, hanem más emberi tulajdonságok illetve azok hiánya miatt sem.

Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2016.08.26. 21:57:31

Én nem tudom újjá születtem -e vagy sem.. :)
De nem zavar :)
Mikor megkereszteltek ? Mikor kiközösítettek ? Mikor felegyenesedtem ?
Vagy netán mikor majd csatlakozom egy új egyházhoz/ nem veszélyeztet/ ?
Nem...
Talán ezt a nézetet vallom én is.....mindenkiben benne lakozik az a belső iránytű, ami vezeti az illetőt arra az útra, mely az övé és azokat a tapasztalatokat fogja megszervezni az életébe, melyeket át kell élnie, mert szüksége van rá a fejlődése szempontjából......
De véleményem szerint ez az iránytű valamikor nem jól mutat..mert meglettem volna egty két kitérő nélkül is .... boldogan :)
Igaz mindjárt rávagja valaki, mindez nélkül nem jutottál volna el pl. a megértés vagy a megélés egy bizonyos szintjére....talán nem ism lett volna baj :( ......... A boldog tudtalanság :)
Vagyis az iránytűnek öszhangban kell működni egy térképpel..
S akkor van a balhé az az iránytűhöz nincs térkép....vagy éppen a térképhez iránytű...:(

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2016.08.26. 23:28:30

@Csakegyember: Azt hiszem a 'bibliailag kiiskolázott lelkiismeretről' beszélhetsz, amivel oly előszeretettel manipuláltak minket Őrtoronyék. Hiszen mindig kell valami, ami bűntudatot ébreszthet, nem?:) Na meg az egyben azt is jelenti, hogy ha nincs Biblia (vagyis a társulati agymosás bibliai köntösben), akkor már a bennünk levő "kis hang" már meg sem tud szólalni?
Szerintem meg az iránytű mindig jól mutat. Alapvetően két dolog lehetséges, ami miatt nem szeretjük az irányt: 1. mi nem figyeltünk az útmutatásra, mert valami mást vártunk, vagy valaki szebbet mondott és inkább azt követtük 2. nem tudjuk elfogadni a mutatott irányt, mert elidegenedtünk a saját belső lényünktől, így azt hisszük nincsen hatalma felettünk, és nem ismerjük el, hogy azok is mi vagyunk, akik "tévútra" kerültek.

Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2016.08.26. 23:46:47

Nem...nem konkrétan arra gondoltam...nem is a bűntudat érzésének a szükségességére, vagy netán arra, hogy nélküle ne tudnék létezni...nem ..az iránytűm úgy gondolom jól működik, de volt mikor cserbenhagyott..mikor pontosan a térképet hagytam figyelmen kívül...mondjuk értem ezalatt pl. az emberi lét értelmét, lényegét, küldetését..ahogy írtad is mivel nem figyeltem ezekre, gondolva ezeket egy magasztosabb cél felülírja...de véletlenül sem, mivel ezek állandó s adott dolgok...Isten s Krisztus által adottak... De ha valaki akarja függetleníheti is tőlük...akkor is adott dolgok maradnak..

Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2016.08.27. 07:42:28

Ja s még egy, amúgy véleményem szerint az újjászületés, köszönhetően a vallásoknak túl van misztifikálva :) ....

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2016.08.27. 16:34:08

@Csakegyember: Én úgy gondolom, hogy léteznek katartikus élmények a vallásokban. Kinek mi, és azt hogyan értékeli ki, az már más dolog.
Szerintem egy újraszületett ember nem fog kérkedni az újjászületettségével, vagy elhívatásával, mint ahogy arra sem vágunk fel, hogy megszülettünk anno (ami mellesleg nem is a mi érdemünk). Teljesen fölösleges kérdezgetni egy másik embert arról, hogy ő már újjászületett-e vagy sem, mert ez senkire nem tartozik. Ha valaki önként meg akarja osztani ezirányú élményeit, az rendben van, de én azt tapasztaltam sok "újjászületettnél", hogy ezt nem képesek szavakba önteni, és csak olyasmit mondanak, 'ha te az lennél, akkor tudnád'. Na, én már az ilyenekkel óvatos vagyok, mert ez már súrolja a misztikus manipuláció fogalmát, és inkább egy egó-játszmának tűnik, amivel valaki benyomást akarhat kelteni másokban.

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2016.08.28. 11:34:24

@t.csilla: "misztikus manipuláció fogalmát,"

Ez pontosan így van ! Főleg ultra karizmatikus csoportoknál ( Hagin és Price, talán Német S. is ilyenek voltak) és adnak ennek különleges töltést, sőt azt mondják, ha valaki nem megy át ugyan ezeken az érzéseken akkor még nem is Krisztusé,... nem keresztény.
Ezen csoportok vezetői persze rendelkeznek azokkal az adományokkal, hogy felismerjék ki az, aki még nincs újjászületve, amin persze azonnal tudnak is segíti, kézrátétellel és imával, aminek általában visszataszító következményei lehetnek......nyelveken szólás ,földre zuhanás, stb.

De már egyes pünkösdi egyházakon belül is másképpen látják és a teológia egyetemeiken is másképpen oktatják a dolgot. Történt némi változás az újjászületés megítélésével kapcsolatban.
Például az egyik pünkösdi teológiát végzett írónő azt mondja már, hogy az újjászületést alapvetően nem kísérik olyan látványos jelenségek amiket láthatunk az ultra karizmatikus mozgalmakban. Sőt arra is választ ad, hogy például miért hamis állítás az, hogy csak az minősül újjászületett kereszténynek akiknek egy bizonyos alkalommal olyan erős istenélményük volt, hogy sírtak stb. Sőt azt is kifejti, hogy erre nagy hatással van az előzetes Isten és vallási élmény is, milyen családban és milyen háttérből találkozik valaki Krisztussal. Vagyis annál, aki soha életében nem hallott vagy nem merült el a bibliában, annál sokkal nagyobb érzelmi kisüléseket okozhat az újjászületés, ők sokkal határozottabban húzzák meg ezt a válaszvonalat az életük ezen szakaszára.

Sőt az sem igaz, hogy ez feltétlenül egy pillanat alatt végbemenő esemény,... valójában lehet egy folyamat is ami személyenként nagyon eltérő lehet.
Ex Jt.- ként azt mondhatom, hogy akik JT-és múlt után ismerkednek meg az újszövetség Krisztusával, hasonlóképen nem feltétlen jár drasztikus érzelmi kisüléssel az újjászületés, hanem fokozatosan átíródik az addigi téves Krisztus kép és szépen lassan helyére kerül az ember lelkében a már helyes korábbitól gyökeresen eltérő. Mégis annyira drasztikus a változásról beszélhetünk, hogy kifejezetten beazonosíthatjuk az újjászületéssel!
Ez egy lassú folyamat és nem egy olyan hatalmas durranás mint amit az ateista háttérből érkezők tapasztalnak. Ennek egyszerű pszichológiai okai lehetnek.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2016.08.28. 16:41:03

@kingdom: Az, hogy ki milyen intenzitással él meg egy élményt, teljesen függhet az egyéniségtől, neveltetéstől, vérmérséklettől és még ki tudja mitől. Nekem a kézrátételes "kezelés" egy kissé olybá tűnik, mint a régen alkalmazott sokkterápia, mely némely esetben hatásos volt. A lényege, egy általában elektromossággal előidézett sokk kizökkenti a szervezetet és az addigi gondolkodás menetét, így lehetőséget ad egy újfajta gondolkodásra, mellyel néha valóban meg is gyógyultak emberek. Ettől még a sokkterápia nem vált etikussá, ezért ma már orvosi körökben nem megengedett a használatuk.
Vallási téren azonban más a helyzet, mert ott akárki akármit tehet mindaddig, amíg azt vallásos meggyőződésből teszi, és amíg a hívek "önálló szabad akaratukból" vetik alá magukat a szertartásnak. Vallási téren tehát elég nagy a visszaélés lehetősége, vagyis az, hogy valaki etikátlan módon használja fel esetleges karizmatikus képességeit. (Nekünk elsősorban a saját "felkentjeinkkel" van tapasztalatunk, hogy milyen az, amikor ez megtörténik). Ettől függetlenül, lehet valakinek valódi megtérés/újjászületés élménye is egy ilyen eseményen, én senki megélését nem akarom megítélni vagy felülbírálni.

Amikor JT voltam, ott nem preferálták ezeket az érzelmi kitöréseket, sőt inkább egy logikus tudásra, hitrendszerre épült az egész vallásosság, ami leginkább kizárt sokféle érzelmi megnyilvánulást. Ha volt is valakinek ilyesmije, akkor valószínűleg megtapasztalhatta a 'szerető pásztori' gondoskodás keretében történő rideg tanácsokat, melyek leginkább néhány bibliaversre korlátozódtak, mivel sokan nem fogták fel az érzelmeket, a másik ember érzelmi megnyilvánulásait (főleg, ha azok "negatívak" voltak...és nőktől jöttek:)). Ezért el tudom képzelni, hogy egy Tanúból katartikus, felszabadító élményt válthat ki, amikor felismeri a "hamis istenképet", amit mutattak neki és így kezdi átlátni a manipulációt. Egyesek talán ezt az élményt tekinthetik az újjászületésüknek. Persze, nem kizárt, hogy vannak, akiknél egybeesik a két dolog, de nem kéne összekeverni a kettőt. A csoport elhagyása nem mindig jár együtt a személyiség megújulásával. Az újjászületés ez emberen belül zajlik, a saját Egó-ját kell megölnie, a saját "bűneit" kell megbánnia. A Szervezet kritikája és a hamis tanok beazonosítása pedig inkább mások dolgairól szólnak, mások egójáról és viselt dolgairól.
De valóban úgy van, hogy a Társulat által közvetített hamis istenkép és hamis tan, még az újjászületés esélyét is elveszi a tagoktól, illetve, ha valakinél mégis bekövetkezne, azt a gyülekezetben nagy valószínűséggel pszichiátriai esetnek tekintenék (vagy tekintené az illető saját magát) vagy büszkének, sőt lázadónak gondolnák. Ennek ellenére, én hiszek abban, hogy léteznek olyan újjászületettek, akiknek oda szól az "elhívatásuk" és képesek is kezelni a kialakult helyzeteket.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2016.08.28. 21:00:33

@Csakegyember: " az újjászületés, köszönhetően a vallásoknak túl van misztifikálva :)"

Szerintem is. A biblia alig beszél róla, a neoprotestáns egyházaknál meg nélkülözhetetlen
süti beállítások módosítása