A „hű és bölcs rabszolga” – A Vezető Testület létrejötte
2018. március 01. írta: t.csilla

A „hű és bölcs rabszolga” – A Vezető Testület létrejötte

A vonakodó hitehagyott 22. rész

Igazából senki nem tudja pontosan, hogy mikor és hogyan jött létre a Vezető Testület. Úgy tűnik a Tanúk szóhasználatában már kb a 40-es évektől benne volt az a kifejezés (kisbetűs változatban, ugyan) mintegy az Őrtorony Társulat igazgatótanácsára történő utalásképpen. Egy példa erre az 1970-es Évkönyv 65. oldalán található szövegrész: „Igazából Jehova Tanúi vezető testülete az Őrtorony Biblia és Traktátus Pennsylvania igazgatósága, akik Jehovának szánták magukat és szent szellem által kinevezettek”.

1971. október 1-vel azonban egy változás vette kezdetét. Frederick Franz a szervezet éves közgyűlésén tartott előadásában (az előadás részletei olvashatóak az 1971. december 15-i Őrtoronyban) egy kutyához hasonlította a szervezetet, melyet a saját farka csóvál. Az Őrtorony Társulat egy jogi személy, így szigorúan spirituális területen a Vezető Testületnek kéne alárendelve lennie, és nem fordítva. A hét igazgatósági tag továbbiakkal kiegészülve egy 11 tagú Vezető Testületté alakult át (ez a szám változó volt, 1977-ben érte el a csúcsot 18-as létszámmal, lásd képet alább), akik ettől kezdve rendszeresen, szerdánként üléseket tartottak. Ennek az új testületnek az egyik első döntései közé tartozott a szexuális szokások és bűnök megregulálása 1972-ben, melynek eredményeként a homoszexualitást nem nyilvánították paráznaságnak (így Írás szerinti válóoknak sem), mivel egy ilyen kapcsolat nem képes utódnemzésre (további katasztrofikus hatású döntések és „útmutatások” a sorozat további fejezeteiben lesznek részletezve).  Így hivatalosan létrejött a követők életébe közvetlen módon történő beavatkozás, mely feletti aggodalomnak többen is hangot adtak a testületen belül. Egy későbbi elnök, Milton Henschel, kijelentette: „Ha megengedjük a testvéreknek, hogy szabad kezet kapjanak ebben a dologban, nem lehet megmondani milyen messzire fognak elmenni”. A testvérek „szabad akarata” ezzel teljesen véget ért, mivel ettől kezdve kötelesek voltak alárendelni magukat a vezetőiknek – ahogyan az útmutatók a nyomtatott kiadványokban megjelentek -, akik „isteni” kinevezéssel rendelkeztek. De nem ez volt az egyetlen probléma a testülettel.

27750127_10211086029211452_3005857611964239506_n.jpgA Vezető Testület a hetvenes években. Kép forrása: Facebook

konyv.png

 

 

 

 

Tanúknak

 

Vezető Testület

Talán soha nem gondoltál még ebbe bele, de „vezető testület” szavak sehol nem találhatóak a Bibliában. Ezért az Őrtorony az Apostolok Cselekedetei 15. és 16. fejezetében említett „apostolok és idősebb férfiak” kifejezést használja fel a Vezető Testület elrendezésének bibliai alapjául.

Az Őrtorony azzal érvel, hogy az apostolokhoz hozzáadták az „idősebb férfiak” számát, mely alapján azt feltételezik, hogy ez egy állandó döntéshozó tanáccsá vált. Érdekes módon az „apostolok és idősebb férfiak” kifejezés csupán hat alkalommal jelenik meg a Bibliában, és mindegyik a Cselekedetek 15 és 16. fejezetében  egy bizonyos ügy kezelése kapcsán, mégpedig a keresztények között felmerülő vitában arról, hogy szükséges-e  körülmetélkedni vagy sem.

Ahhoz történő ragaszkodás, hogy ez az elrendezés állandó volt (jóllehet sehol máshol a Görög Íratokban nem említik meg), vagyis az apostolok és az idősebb férfiak együttműködtek a körülmetélkedés ügyétől kezdve, ez egy olyan kijelentés, ami egyszerűen nincs benne a Bibliában. Ennek ellenére, pontosan ez az, amit a szervezet ismételten állít a kiadványaiban egy olyan első századi vezető testület feltételezett létezésével kapcsolatban, amely vezette a prédikáló munkát minden szempontból.

Ezen kívül, ahogyan az később kifejtésre kerül a fejezetben, bizonyíték van arra, hogy az első keresztények nem minden ügyének felvigyázása történt Jeruzsálemből. Például Pál és Barnabás munkásságáról feljegyezték, hogy mielőtt elkezdték első misszionáriusi körútjukat, az antiochiai  gyülekezettől kaptak utasításokat ehhez.

 

A valóságban Knorr még mindig vezető szerepet töltött be a gyűléseken, így nem igazán valósult meg annak a „farok csóválja a kutyát” cikknek a gyakorlati alkalmazása, jóllehet az ténylegesen elhagyta az a „hatodik emeletet”. Érdekes módon maga Knorr szabotálta azt, mivel személye elleni támadásnak vélte a Vezető Testület tevékenységét. 1975-re már egy mélyben levő elégedetlenség lett úrrá a bételcsaládon, mivel az ellentmondás a „kutya-farok” beszéd és a régebbi állapotok között nyilvánvalóvá vált előttük is. A probléma kivizsgálása és javaslatok előterjesztése céljából egy öttagú bizottságot jelöltek ki, mely azonban Knorr-nak különösen az agyára ment. Ahol csak tehette akadályozta, leszólta a változást sürgető bizottság munkáját, az ő nézőpontjából „lázadóknak, elégedetlenkedőknek” tűntek azok, akik ragaszkodtak volna az új elrendezéshez (melyet amúgy Fred Franz írt ugyan, és maga Knorr hagyott jóvá korábban), sőt egy alkalommal azt is kijelentette, hogy csak a halott testén keresztül valósulhatnak meg a reformok.

De nem csak Knorr aggódott a folyamatban levő változásokkal kapcsolatban, hanem maga Fred Franz is. Ők ketten (vagyis hárman, Covingtonnal együtt) voltak jelen Rutherford halálos ágyánál, így úgy érezte ők kapták meg az utódlás jogát (rájuk szállt jelképesen Illés ereje), így Fred egy idő után maga is kezdte aláásni a vezető testület koncepcióját  (melyet korábban ő dolgozott ki). Ebbe talán belejátszhatott az is, hogy ő volt Knorr utódja az elnökségben, így nyilván nem szerette volna eljátszani ennek a lehetőségét azáltal, hogy megvonja tőle támogatását. 1975. szeptember 7-én, Fred egy Gileád végzősöknek szánt előadásban bibliai alapon cáfolta meg a Vezető Testület fogalmát. „Freddie”érvelése szerint Pál és Barnabás Anthióchiából is kapott útmutatásokat nem csak Jeruzsálemből (lásd a Tanúknak szóló bekeretezett részben is), így a keresztények inkább álltak Jézus közvetlen irányítása alatt [ami irányítás igazából bárhonnan jöhetett – szerk. megj.]. Ebben, az érthető okokból ma már kevésbé emlegetett beszédében, gyakorlatilag megcáfolta saját korábbi  „kutya-farok” beszédbeli érvelését. Azt hozta fel, hogy nincs szükség egy szervezetre, mely utasításokat ad az egyes gyülekezeteknek, amelyek Krisztust tudhatják maguk mögött, mivel egyenesen Neki tartoznak számadással.  Az 1-2 személyből álló vezetőség (ő maga és Knorr), ellentétben Jézussal, nem képes minden kérdésre választ adni. 

Vajon mit közölnek mindezekről a szervezeti belső harcokról a Jehova Tanúi saját kiadványai?

A  Hirdetők könyv a látványos növekedés, kongresszusok és kiadványok grandiózus felsorolása közben igen kevés figyelmet fordít magának a Vezető Testület megalakulásának nagyon is emberi küzdelmeire. Jehova Tanúi mai megközelítését ebben a témában kb. így lehetne összefoglalni: „természetesen a vezető férfiak is tökéletlen emberek, mint mindenki más, így követnek el hibákat, ők sem mentesek ez alól”. Na meg „nem tartozik minden ránk, a szervezet annyi információt oszt meg belső konfliktusokról, amennyit jónak lát, és ami a javunkra van”. Ezek az érvelések még elfogadhatónak is tűnnének, ha ez a fajta hozzáállás vice versa működne, de ez nem így van. A Tanúknak tehát teljes joguk van arra, hogy belelássanak annak a bizottságnak drámájába, mely nyomtatott kiadványokon keresztül adott „tanácsaikkal” teljes engedelmességet és alávetettséget követel tőlük, és akik felhatalmazzák magukat arra, hogy a tagok „emberi tökéletlensége” felett ítélkezzenek, mely ítélet következtében súlyos lelki,érzelmi sérüléseket szenvedhetnek el egyesek, sőt még családjuktól is elválasztják őket. Ennek összefüggéseiben érdemes rátekintenünk a saját közzétett történelmükre, akinek megvan és olvassa a Hirdetők könyvre, vagy hasonló Őrtorony forrásokra, melyek a témába vágnak.

Az elsőre nyilvánvalóvá válik, hogy nem sokszor futhat bele egy átlagos hírnök Fred Franz „kutya-farok” beszédeinek részleteibe, mint ahogy a Vezető Testület bibliai alapokon történő cáfolatába sem. De nem csak Franz köpönyegforgatása nem kap szót, hanem Knorr ellenállása, sértődöttsége sem az egész VT-koncepciót illetően. Ezzel ellentétben a Hirdetők könyv már az elejétől fogva úgy utal a Vezető Testületre, mintha az mindig is létezett volna (ennek bibliai hátteréről szóló kifejtést lásd a Tanúknak részben), és ami egyszer csak valahogyan testet öltött a modernkori Tanúk történelmében. A 108-ik oldalán ezt az információt találtam:

„A Vezető Testület kibővítése már 1971-ben megkezdődött. 1975-ben már 17 tagú volt.....1975. december 4-én a Vezető Testület egyhangúlag jóváhagyta azt a szervezeti kiigazítást, amely az egyik legjelentősebbnek mondható Jehova Tanúinak mai történelmében.

1976. január 1-jétől kezdődően a Watch Tower Societynek és Jehova Tanúi gyülekezeteinek minden tevékenységét világszerte a Vezető Testület hat igazgatási bizottságának felügyelete alá vonták. Ezzel az elrendezéssel összhangban 1976. február 1-jén változások léptek hatályba a Társulat valamennyi fiókhivatalában világszerte. Többé nem egy fiókfelvigyázó felügyelt minden egyes fiókra, hanem három vagy több érett férfiból álló fiókbizottság, amelynek az egyik tagja állandó koordinátorként szolgált. A bizottságok néhány hónapi működése után a Vezető Testület a következő megfigyelést tette: „Hasznosnak bizonyult, hogy több testvér tanácskozik együtt a Királyság-munka érdekeinek szem előtt tartásával (Péld 11:14; 15:22; 24:6).”” (kiemelések tőlem)

Ez alapján úgy tűnhet, hogy a vének testületének ötlete a már létező Vezető Testülettől származik, holott a „választott vének” ötlete már jóval korábban, még Russell idejében létezett és működött, és amely már a 60-as években felmerült (konkrét dátumot nem találtam) a Segítség a Biblia megértéséhez című kutatási segédlet elkészítése ideje alatt az „idősebb férfiak” címszó alatt. Ebben az időben azonban még szó sem volt semmiféle bizottságról, mely részt vett volna a „szellemi eledel elkészítésében, mint ahogyan arra a Walch-ügy részleteiből megtudható. Franz írta a cikkeket, amiket Knorr jóváhagyott, az igazgatótanácsot nem kérdezték a tanítások felől, így semmiféle testületi döntésről nem volt, nem lehetett szó.

Azért valahogyan mégiscsak ki kellett menteni Knorr-t, hogy ne lógjon le túlságosan az orra a szervezeti arcképcsarnokban, így – érdekes módon – éppen az új szervezeti elrendezés bevezetését követő évben (melyben egyúttal elvileg megfosztották őt kiváltságos helyzetétől), szegény Knorr testvér hirtelen furcsa dolgokat tapasztalt:

„1976 őszén — annak ellenére, hogy a fizikai állapota még mindig rossz volt, ahogy azt előre jelezték — Knorr testvér részt vett mint oktató a főhivatalban tartandó összejöveteleken, ahol oktatásban részesítették az egész világról érkező fiókbizottsági tagokat és a fiókhivatalok személyzetének egyéb tagjait. Azonkívül, hogy részt vett a nap folyamán ezeken az összejöveteleken, Knorr testvér meghívta ezeket a testvéreket, hogy kis csoportokban látogassák meg őt esténként a szobájában. Így ő és a felesége, Audrey közeli barátságban voltak azokkal a férfiakkal, akik ismerték és szerették őt, és akikkel éveken keresztül szoros kapcsolatban volt. A főhivatali összejövetelek után Knorr testvér egészsége folyamatosan romlott, egészen 1977. június 8-án bekövetkezett haláláig.”

Bár nem lehet tudni, hogy pontosan mi állt a betegsége hátterében, de ha valaki figyelmes olvasó összerakja magában a dolgokat, akkor könnyen elképzelhető, hogy tényleg lehetett valami igazságalapja annak, miszerint Knorr egy alkalommal valóban kijelenthette, hogy csak a halott testén keresztül valósulhatnak meg a reformok.

Akármi járhatott is Freddy fejében a Gileád-végzősöknek szóló 1975-ös – valószínűleg minden idők legnagyobb „hitehagyott” - előadása idején, azt azért ne felejtsük el, hogy tőle származtak a tanok, ő nyugodtan bármikor átírhatta azokat, különösebb cenzúrázás nélkül (ő és Knorr közeli munkatársak voltak, a képet lásd a bekeretezett részben). Rajta (és Knorr-on) kívül más tagoknak ez nem volt lehetséges, hogy ekkora „eretnekséggel” nem hogy a szervezeten belül maradhattak, de még a néhány tagú irányítótanácsban is.

Hogyan jöttek a tanítások? 

Richard E. Kelly szerint, aki a 60-as években még fiatalemberként szolgált a Bételben egy darabig, mind Knorr és Franz hitt abban, hogy Isten személyesen beszél hozzájuk, de különösen Fred-hez. Knorr elképzelése szerint Isten előszeretettel tárja fel az újabb igazságokat a társadalomból kivetett fura kinézetű, félőrülteknek. Ő maga meglehetősen hiján volt azoknak a képességeknek, melyekkel bármilyen társadalmi környezetben könnyen beilleszkedhetett volna, viszont ugyanez nem volt elmondható Fred-ről. Így Franz jelenléte egyfajta „isteni aurával” ruházta fel őt az egyszerű tagok előtt. Talán ezért is lehetséges, hogy Franz jónéhány agyszüleménye (mint a „kutya-farok” beszéd, és annak cáfolata, vagy az 1975-ös prófécia) átmehetett azon a szűrőn, melyen mások fennakadtak.

 

Knorr testvér mint a  társulat elnöke szorosan együttműködött Franz testvérrel több, mint 35 éven át. (Hirdetők 99.oldal)

http://insidethewatchtower.com/governing-body/a-sinister-start-for-the-governing-body/

Fred unokaöccse, Raymond, aki szintén maga is tagja volt a vezetőségnek és az alakuló VT-nek (sőt még az öttagú kivizsgáló bizottságnak is), és aki jelen volt ezen a beszéden, már vegyes érzésekkel távozott arról. Ezt írta erről a tapasztalatról:

„ ...Őszintén el kell ismernem, amikor elhagytam az előadótermet, utána egész nap nagyon felkavartnak, sőt mondhatni betegnek éreztem magam. Isten szava olyasvalaminek tűnt számomra, mint ami bármilyen érveléshez felhasználható lenne, ha a körülmények úgy kívánják, de amikor ezek a körülmények megváltoznak, akkor pontosan az ellenkezőjét is alá lehet támasztani belőle. ....”

Ez a leírás teljesen ráillik a kognitív disszonancia fogalmára, ami nem ismeretlen azok előtt a mai korábbi Tanúk előtt, akik kicsit is foglalkoztak a szekta–jelenséggel és azok életükre gyakorolt hatásaival. De akárhogy is érzett Raymond, az év végén, 1975. december 3-án az öttagú bizottság előállt javaslataival, és szavazásra bocsátották a változás bevezetését (a VT létrehozását). Ha meg kéne jelölni egy napot, amikor a VT hivatalosan is létezett, akkor talán ez lenne az az időpont. A változás melletti támogatottság nem volt teljeskörű, ahogyan Raymond beszámolójából kiderül:

„Két személy kivételével mindenki a javaslatokban kifejtett változások mellett tette le a voksát. Ez a két személy az elnök és az alelnök volt.”

Bár később, Lloyd Barry könyörgésére, Knorr kelletlenül ugyan, de mégis támogatását adta (amiben Franz követte), így végre megvalósulhatott az, amit Russell több, mint félévszázaddal korábban kifejtett végakaratában – és amit követői egészen addig lábbal tapostak – miszerint egy bizottságnak kell irányítania az egyszemélyes vezetés helyett. A következő évben Knorr állapota gyorsan romlani kezdett, majd 1977. június 8-án rákban elhunyt.

Vajon a következő évek döntései alapján, elmondható-e hogy a Vezető testület valóban „demokratikusabb” vezetési forma volt, mint az egy (vagy két) emberes igazgatóság? A Vezető testület bevezetésével vajon nagyobb keresztényi szabadságnak örvendhettek a tagok, vagy éppen ellenkezőleg: az életük minden apró részletére kiterjedő kötelezőnek minősülő „javaslatokkal” látták el őket? Elképzelhető-e, hogy Freddie-nek igaza volt, amikor „hitehagyó” beszédjében éppen egy ilyen VT létrehozatala ellen érvelt, és később ellene is szavazott (még akkor is, ha titkon esetleg saját hatalmát és kiváltságos pozícióját félthette)? Milyen területeken, és milyen döntéseket hozott ez a testület, melyek bizony enyhén szólva nem a legjobb  gyümölcsöket teremték meg (eddig csak a szexualitás és paráznaság kérdésében történő „javaslatokról” volt szó a korábbi fejezetekben)?

 

Forrás:

Lloyd Evans: The Reluctant Apostate

A bejegyzés trackback címe:

https://blogjt.blog.hu/api/trackback/id/tr6013676766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jónás_ 2018.03.25. 08:10:29

A 2001/1/15. Őt. tesz egy próbát a vt-vel kapcsolatos tisztázásokra, de aki komolyan akarja venni a tartalmát, az hamar meglátja az ellentmondásokat. Az érvelés szinte röhelyessé teszi az egyébként komolynak tűnő témát, amikor felváltva emlegeti a vt tagsággal kapcsolatban a felkentséget mint feltételt ugyanabban a bekezdésben, amelyikben azt írja, hogy nem csak felkentek voltak tagjai az évtizedek során.
Ez csak egy pl a cikk sok blődsége közül, de akinek nem tetszik Lloyd Evans tárgyilagos szervezetkritikája vagy csak nem hiszi el, az elolvashatja ugyanazt az Őrtoronyból is. Az a címe, hogy: "Miben különbözik a Vezető Testület egy jogi testülettől?"
A tartalom kiértékeléséhez van egy kis segítség a Galata 1:8,9-ben.

(köszönet a fordításért)

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2018.03.25. 10:30:01

@Jónás_:
Igen, elég nehéz követni a gondolatmenetet. Én próbáltam egy aránylag könnyen követhető leírást adni az Evans könyv alapján, de a Hirdetők könyv idevonatkozó részeire is ránéztem (és néhányat be is idéztem). Persze a szemem néha csak jojózott a sok értelmetlenségtől és ellentmondástól, és néha azt hittem rosszul értelmezem a szöveget (természetesen ez sem zárható ki). Pl a "kutya-farok" beszédnél, amiben Fred gyakorlatilag popót csinált a szájából később (ami beszéd ugye nem híresült el az Őrtorony folklórban)....

Természetesen mindig jó ránézni az Őrtorony saját forrásaira is, de két dolgot kell szem előtt tartani ezeknél: 1. nekik az az érdekük, hogy utólag kifényezzék a saját történelmüket, így erősen kozmetikázzák azokat, ami azzal jár, hogy egyes részeket teljesen kizárnak (pl Olin Moyle ügy) 2. szintén érdekük, hogy a vezetőik "isteni kinevezettségét" vagy annak látszatát megőrizzék, így egy erősen kiszínezett dicsfénnyel veszik körül azokat, így azokba a részéletekbe is értelmet próbálnak bevinni, ahol eredetileg ilyen nem volt (mert csak hataloméhes emberek puffogásáról, sértődöttségéről beszélhetünk), ennek köszönhetően jelennek meg az önmagukban ellentmondó, nyakatekert írások, melyekkel kapcsolatban feltehetően abban reménykednek, hogy az olvasóközönség úgysem fogja megérteni, kérdéseket meg nem szívesen tesznek majd fel, mert nehogy akkor "lázadóknak" tekintsék őket.

Ezek miatt alapvetően lehetetlennek tartom azt, hogy valaki a társulati tanok keretein belül maradva hiteles képet kaphat a történelmükről. Még Tanú koromban magam is számtalan olyan eszmecserének voltam hallgatója, amikor ezekbe a nyakatekert magyarázatokba próbáltak a bentlevők eligazodni, és azokkal igazolni - gyakran kétes - eljárásaikat. Szerencsére már akkor sem érdeklődtem az ilyen, élettől elrugaszkodott dolgok iránt, viszont most már a konkrét tapasztalataim fényében és egy objektívebb rálátással igen élvezetes olvasni ezekről a folyamatokról. Sok mindent tesznek így utólag is érthetővé. Lloyd Evans könyvét is azért szeretem, mert minden területet lefed, amit egy volt Tanúnak tudnia illik, sőt kell ahhoz, hogy ténylegesen magam mögé tudja helyezni a vele történteket, illetve megértse azokat a saját életére vonatkoztatva. Ez kissé más, mint a "szervezetkritika", mert igaz van egy ilyen vonatkozása is, de igazából a megértés a cél. Már nem köt a szervezeti szemellenző, mely szerint vagy elfogadsz mindent, amit mondanak, vagy "lázadó" vagy, így humorral, iróniával is tekinthetek ezekre az emberekre és történetekre (és önmagamra is).

szentivanyimihaly 2018.12.15. 23:14:36

Az itt olvasottakkal kapcsolatosan egy pár idézetet a bibliából be teszek,ezeknek a meg világításánál meg láthatjuk,hogy hol foglalunk állást,Isten oldalán vagy a vele szemközti oldalon !!! A többi pedig már nem a mi dolgunk hanem a Magasságos dönt !!!
Megjelentette néked ,oh ember ,mi legyen a jó, és mit kíván Jehova te tőled ! Csak azt,hogy igazságot cselekedjél,szeressed az irgalmasságot és alázatosan járj Isteneddel . Mikeás 6;8
Mindaz aki az igazságból való hallgatni fog az én beszédemre--János 18;37
Nem csak szóltam,ki is viszem......, Esaiás 46;11
Az Istentelenek nem fogják érteni de az értelmesek értik--Dániel 12;10
A békesség Istene hamar megrontja a Sátánt a ti lábaitok alatt--Romabeliek--16;20
És azon a napon az Úrtól le vágattatnak.....olyanok lesznek a földnek színén mint a ganéj--Jeremiás 25;33
Világosság támad fel az igazakra és az egyenes szivüekre öröm--Zsoltár 97;11
A Felségest választottad a te hajlékoddá,nem illet téged veszedelem és csapás sem közeleg a te sátorodhoz ,mert az Ö angyalainak parancsolt felőled,hogy őrizzenek téged minden utadban 91 Zsoltár 1-4,9-11
Amint látszik,Isten népe között vannak többen, akik évek óta az igazsághoz vezető úton járnak,akik mindig tanulnak,de az igazság ismeretére sohasem jutnak el. 2Tim.3;7
ígyhát magatok ellen tesztek bizonyságot,hogy fiai vagytok azoknak,akik megölték a profétákat.Mate 23;31
Az evangéliumot miért nem értik----2Kor 4;3,4 , Daniel 12;10 , Zsoltar 25;9 , Zsoltár 37;18,19,22,23,24
Utálat az Úrnál az Istentelenek útja. Példabeszédek;15,9
És ha az igaz is alig tartatik meg ,hová lesz az istentelen és a bűnös? 1Péter 4;17,18
Nem mindenki aki azt mondja uram uram.... Mate 7;21
És azon a napon Jehovátol le vágattatnak a föld egyik végétől a föld másik végéig.... Jeremiás 25;33
A balga azt mondja szivében nincs Isten. Zsoltár 14;1
Az igazságnak ama Lelkét akit a világ be nem fogadhat ,mert nem látja őt és nem ismeri őt ,de ti ismeritek őt ,mert nálatok lakik és bennetek marad.János ev.14;17
Mert az Ur nem azt nézi amit az ember,az ember azt nezi ami a szeme elött van,az Úr azt nézi ami a szívben van,1Sámuel 16;7 ,

kingdom · http://blogjt.blog.hu/ 2018.12.16. 17:25:15

@szentivanyimihaly:
Üdv, kedves hozzászóló ,ezeket a pär kb.22db idézeteket jól ismerjük, mi is operáltunk vele egykoron :)
Azonban tiszteletben tartva a biblia idézeteit és akiknek az írok szántak azokat, kíváncsi lennek a Te saját álláspontodra, véleményedre is.
Kíváncsi lennek arra, hogy a cikk melyik része az ami miatt úgy érzed, hogy állast kell foglalnunk?
Őszintén remélem nem vezetett valami fele indulat és a sok felkiltojel amit a mondatait után tettel nem erre utal. Itt megtudjuk higgadtan is beszelni a dolgokat.
Szóval kezd el újra. A cikk melyik része indított arra,hogy becitálj 22 írásszöveget mérgesen?! Nem értem ... segíts kérlek.

szentivanyimihaly 2018.12.21. 18:10:32

Kedves ,kérdés feltevő,meg jegyzem azt írtam,hogy állást foglalunk,vagyis amit már foglalunk,nem szólítottam fel senkit,hogy a foglaljon állást,azt is kihangsúlyozom,hogy nem szokásom indulatból írni,azt pedig teljesen visszautasítom,hogy " mérgesen " citáltam volna be,nem akarok senkinek leckét adni,nem akarok senkivel vitatkozni,mindenkinek jógában áll azt tenni és azt hinni amit akar. Én JT vagyok,ha te nem vagy az engem nem zavar,ha a te véleményed a könyvben leírtakról nem egyezik az enyémmel az sem zavar,de úgy ahogy a könyv írójának joga van leírni mindenféle zagyvaságot, úgy nekem is jogom van visszautasítani ,függetlenül attól,hogy ez valakinek tetszik vagy nem,az idézetekből pedig kitűnik,hogy mi az Isten álláspontja ami állásfoglalásunkról.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2018.12.21. 18:27:53

@szentivanyimihaly:
Kedves Mihály!
Még mindig nem értem mit tekintesz zagyvaságnak a cikkben, mivel ezt nem tetted nyilvánvalóvá. Ha nem akarzs senkit kioktatni,leckéztetni, és vitatkozni sem, akkor fölösleges ilyen kommenteket ideírnod, mert ezzel pontosan azt teszed, amit - állításod szerint - nem szeretnél tenni.
Ha te Tanú vagy, az a te dolgod és a te hited, amit itt tiszteletben tartunk, de kérünk te is tedd ugyanezt másokkal. Az eddigi megnyilatkozásaid alapján úgy tűnik, te nem érted azt, hogy ez mit is jelent.

szentivanyimihaly 2019.01.05. 14:10:47

Kedves Csilla!
Miben nem tartottam tiszteletben mások álláspontját ? Hogy gondolod azt ha le írsz JT rol valamit amit csak te úgy gondolsz róluk,de a valóságban nem biztos,hogy úgy is van ,az a mi hitünk tiszteletben tartása és ha én azzal nem értek egyet az már sértő a te részedre ? Fel szólítasz ,hogy tartsam tiszteletbe a ti álláspontotokat,én nem is szeretnék senkit sértegetni azért ,mert ő nem JT ,de ha ő azt írja például ,hogy JT a Rutherford dogmáit követik és én arról azt mondom,hogy zagyvaság,ezzel már megsértettem őt ? Én nem őt sértettem meg sem az ő álláspontját,hitét,nézetét,hanem amit ír azt nem fogadom el és határozottan vissza utasítom !

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2019.01.05. 14:20:49

@szentivanyimihaly:
"....de ha ő azt írja például ,hogy JT a Rutherford dogmáit követik és én arról azt mondom,hogy zagyvaság,ezzel már megsértettem őt ? "

Igen, mert nem támasztod alá a mondandódat, hogy miért tartod zagyvaságnak az írást. Így ez csak a te saját véleményed marad, amihez jogod van, de ha nincsenek érveid, akkor inkább tartsd meg magadnak. Senki nem támadja a te vallásodat, ha te magad Rutherfordot vagy akármilyen szervezetet akarsz követni, szíved-joga ezt tenni. Még akkor is, ha semmi értelme nincsen annak, amit teszel, vagy hiszel, a te dolgod. De ha vitát akarsz indítani, vagy kritikát szeretnél megfogalmazni, akkor a "hitednél" többre van szükség ezen a blogon. Mi itt nem szeretnénk hitvitákat, és ha nem tudod alátámasztani a mondandódat, akkor azzal csak másokat sértegetsz, akiknek hitbéli meggyőződése vagy világnézete eltér a tiédtől.

Sajnálom, hogy ilyen egyszerű hétköznapi dologgal nem vagy tisztában, és nem hinném, hogy a blog vagy az adminok feladata lenne ezt veled megértetni, ezért ebben a témában a további értelmetlen megnyilvánulásaid törölve lesznek.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2019.01.15. 09:41:18

@Jónás_: Valóban röhelyes az említett cikk, de még ebből az erősen lebutított információból is megsejthető valami.

Covingtonról pl ezt írtja:
"De volt egy kivétel. 1940-ben Hayden C. Covingtont, a Társulat akkori jogtanácsosát választották meg a Társulat egyik igazgatójának. Ő a „más juhokhoz” tartozott, és földi reménysége volt (János 10:16). 1942-től 1945-ig ő volt a Társulat alelnöke. Majd ekkor Covington testvér lemondott tisztségéről, hogy eleget tegyen annak, amit akkor Jehova akaratának véltek, mégpedig hogy a pennsylvaniai testület összes igazgatójának és tisztviselőjének felkent kereszténynek kell lennie."

Mondjuk maga az a tény mond ennek ellent, hogy Rutherford három férfira (köztük a nem felkent Covingtonnak) hagyományozta a vezetőség jogát, sőt Covingtont személyesen kérte fel az alelnöki tisztség betöltésére, jóllehet tudta, hogy nem tartozott a felkentekhez. Amúgy egy másik részlet is kimaradt, mivel Covington lemondásához nem csak a "más juhokhoz" való tartozás, hanem az másik két férfival való konfliktusa és alkoholizusa is hozzájárulhatott. Később ki is közösítették, majd visszafogadták, és halálig Tanú maradt. Nyilván jól hangzik a vallásos magyarázat Covington lemondásával kapcsolatban, de a dolognak volt egy nagyon is emberi oldala, ami szintén figyelmet érdemelne, főleg annak fényében, hogy a vezetőség előszeretettel ítélkezik tagjai "bűne" felett.
Amúgy az annyira fontos "felkentség", hirtelen jelentéktelenné vált, mivel a "növekvő világosság" fényében meglátták, hogy ez mégsem annyira fontos. Egy 2006-os (2/15) Őrtorony így számol be erről, nem spórolva a vallásos körettel:
"Az 1992-es évben egy ahhoz hasonló újabb finomítás következett be, mint ami azután történt, hogy az izraeliták és mások visszatértek a babiloni fogságból. Abban az időben nem volt elég lévita, aki végezni tudta volna a templomi szolgálatot. Így hát a nem izraelita nétineusok több tennivalót kaptak a lévitáknak történő segítségnyújtásban. Ugyanígy, annak érdekében, hogy a hű és értelmes rabszolga osztály gondoskodni tudjon növekvő földi érdekeiről, 1992-ben a ’más juhok’ némelyike további szolgálati felelősségeket kapott. A Vezető Testület bizottságainak segítőivé nevezték ki őket (János 10:16)." Bár a VT tagságába eddig még csak felkentek kerülhettek be : www.jw.org/hu/hirek/jw/regiok-szerint/nemzetkozi/kenneth-cook-vezetotestulet/ Mivel a segítők már kikerülhetnek a "más juhok" közül is, kiváncsi leszek mikor jelenik meg az első VT tag.

Maga a VT koncepciója a 70-es évekig fel sem merült (illetve felmerült Russell végrendeletében valami hasonló, de azt Rutherford szétverte). Ennek ellenére úgy emlegetik, mintha az mindig is létezett volna, sőt egyenes leszármazottja lenne az első századi "vezető testületnek". Ezzel egy vallásos dicsfényt, igazolást próbálnak maguknak szerezni - jogtalanul, persze -, mivel ebből a pozicióból szabadon rendelkezhetnek mások élete felett.
"Miért gondolták azt Jehova szolgái, hogy a Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania összes igazgatójának és tisztviselőjének felkent kereszténynek kell lennie? Azért, mert abban az időben a pennsylvaniai testület igazgatótestületét és tisztviselőit közvetlenül Jehova Tanúi Vezető Testületével azonosították, amely mindig is teljes egészében szellemmel felkent férfiakból állt."
Az "abban az időben" itt a 40-es évekre utal, de a cikk később utal egy előadóra, aki egy 1971-es "közgyűlésen rámutatott, hogy „a hű és értelmes rabszolga” vezető testülete már több száz évvel a Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania megalakulása előtt létezett (Máté 24:45–47). Létrejött egy vezető testület i. sz. 33 pünkösdjén, több mint 18 évszázaddal azelőtt, hogy a pennsylvaniai testület megalakult. A vezető testület először nem 7 férfiból állt, hanem 12 apostolból. Később nyilvánvalóan bővült a létszám, minthogy ’az apostolok és idősebb férfiak Jeruzsálemben’ gondoskodtak a vezetésről (Cselekedetek 15:2)."

Ez az előadó Fred Franz volt, és a beszéd az 1971. október 1-i ún. "kutya-farok" beszédje volt, amit később Franz megtagadott, és pont annak szellemével ellentétesen járt el. Ma az Őrtorony erre alapozza egzisztenciáját, mivel ezzel úgy tűnik, mintha egyenesen az apostoli utódlás jogosultjai lennének (amit ugyan más egyházakban elítélnek :)).
A cikk várhatóan nem említi meg Franz testvér 1975-ös gileádvégzősöknek tartott "hitehagyott" beszédét, és az azutáni kerékkötő magatartását a VT munkájával kapcsolatban.
süti beállítások módosítása